مبارزه با فساد ازمنظر قوانین ایران و کنوانسیون بین المللی مریدا

چکیده:
زمینه و هدف
فساد امروزه به یک معضل جهانی مبدل شده و دولت ها با آگاهی از آسیب های بی حد و مرز آن به مبارزه با این پدیده شوم برخاسته اند . فساد اداری را بطور خلاصه می توان استفاده غیر قانونی از اختیارات اداری ودولتی برای نفع شخصی دانست که دولت ها در جهت مقابله با آن اقدامات قابل توجهی را انجام داده اند. به موازات تلاش دولت ها،سازمان ملل متحدنیزاقدام به مقابله با فساد اداری نموده که تصویب کنوانسیون مریدا در سال 2003 مکزیک یک نمونه از این تلاش ها می باشد.دولت جمهوری اسلامی ایران با پیوستن به این کنوانسیون در تاریخ 20/7/87 عزم جدی خود را برای مبارزه با این جرایم نشان داد اما الزاماتی نیز ایجاد شده زیرا در این کنوانسیون جرم انگاری های جدیدی صورت پذیرفته و اجرای آنها به دولت های عضو تکلیف شده است .
یافته ها
پس ازبررسی وتطبیق مواد قانونی کنوانسیون با حقوق کیفری ایران مشخص شد: یا اصلاجرایمی با این عناوین در قوانین ایران وجود ندارد ،یا جرایم تصریح شده درکنوانسیون تحت عناوین دیگری جرم انگاری شده و یا در برخی موارد قانون کشورمان قسمتی از آن جرم را ( نه به طور کامل) مورد توجه قرار داده است . این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به روش کتابخانه ای و اسنادی انجام گرفته است.
نتیجه گیری
ضایع شدن حقوق اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی شهروندان و دولت ازآثار زیان بار فساد می باشدکه عواملی چون: وجودخلاهای قانونی،نبود سیستم های نظارتی قوی،سستی ساختارهای فرهنگی و اخلاقی جامعه از عوامل زمینه ساز فساد است . قانونگذارکشورمان درراستای مبارزه با فسادضمن پیوستن به کنوانسیون بین المللی مریدا،علاوه برتکمیل قوانین داخلی، گامی مهم درهمکاری بین المللی مبارزه با فساد درسطح ملی و بین المللی بر داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1728763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!