بررسی ارتباط همدلی و هوش معنوی با نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران: نقش میانجی مسئولیت پذیری اجتماعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
همدلی و هوش معنوی و مسئولیت پذیری اجتماعی از عوامل تاثیر گذار در ارتقای کیفیت خدمات پرستاری است و می توانند نقش اساسی در رعایت حقوق بیماران داشته باشند. هدف این مطالعه تعیین رابطه همدلی و هوش معنوی با نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران با میانجگری مسئولیت پذیری اجتماعی می باشد.
روش کار
روش مطالعه، توصیفی- مقطعی مبتنی بر مدل ساختاریابی (Structural Model) بود. نمونه آماری 300 نفر از پرستاران علوم پزشکی استان آذربایجان غربی بودند که در سال 1395، به روش نمونه گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های همدلی جفرسون، مسئولیت پذیری اجتماعی سالکوسکیس، هوش معنوی کینگ و مقیاس حقوق بیماران هوشمند و همکاران استفاده شد. داده های به دست آمده از طریق آزمون های آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار)، ضریب همبستگی پیرسون و بوت استراپ Bootstrap و با استفاده از نرم افزار های آماری Spss -22 و Amos-22 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
یافته ها نشان داد که اثر مستقیم متغیر همدلی (05/0=r و 04/0=P)، هوش معنوی (19/0- =r و 01/0=P) و مسئولیت پذیری اجتماعی (62/0=r و 001/0=P) بر نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران معنادار هست. اثر غیر مستقیم همدلی (05/0) و هوش معنوی (03/0) با میانجی گری مسئولیت پذیری اجتماعی معنادار است. در مجموع 40 درصد از واریانس متغیر نگرش به رعایت حقوق بیماران در پرستاران از طریق مدل پژوهش تبیین می شود.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد با افزایش همدلی، هوش معنوی و مسئولیت پذیری اجتماعی پرستاران می توان نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران را تقویت کرد. لذا برای رعایت حقوق بیماران، توصیه می شود که اقدامات لازم در خصوص آموزش همدلی، هوش معنوی و مسئولیت پذیری اجتماعی در بین پرستاران، انجام گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1730046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!