ارتباط چند شکلی های ژن نیتریک اکسید سنتاز اندوتلیالی با سندرم سقط مکرر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سقط مکرر به معنی از دست دادن سه یا بیش از سه بارداری قبل از هفته بیستم حاملگی است که حدود 1 تا 5% زنان باردار را تحت تاثیر قرار می‏دهد. نیتریک اکسید سنتاز اندوتلیالی (eNOS) آنزیمی است که در طی بارداری روی گنادوتروپین جنینی اثر می‏گذارد. مطالعات قبلی وابستگی بین فعالیت eNOS و بارداری را نشان داده است، اما امروزه ارتباط بین چند شکلی های این ژن و سندرم سقط مکرر اختلاف نظر وجود دارد. در این مطالعه ارتباط بین پلی‏مورفیسم rs1177443، rs1799983 و VNTR اینترون 4 ژن eNOS با سقط مکرر جنین بررسی شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه روی 80 خانم با سابقه دو یا سه سقط مکرر با علت ناشناخته به عنوان گروه بیمار و 80 خانم که حداقل دو بارداری موفق داشته و هیچ زمینه‏ای از سقط نداشتند به عنوان گروه کنترل صورت گرفت. پس از استخراج DNA حضور یا عدم حضور SNPهای مذکور توسط تکنیک PCR-RFLP با استفاده از آنزیم‏های محدودالاثر MnlI و BanII به ترتیب بررسی شد. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18 و آزمون مربع کای تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که تفاوت معنی‏داری میان پلی‏مورفیسم‏های جایگاه rs11771443 (16/0=p)، rs1799983 (15/0=p) و VNTR اینترون 4 (48/0=p) ژن نیتریک اکسید سنتاز اندوتلیالی در گروه بیمار و گروه کنترل وجود ندارد.
نتیجه گیری
طبق نتایج به دست آمده، ارتباط معنیداری میان سه پلی‏مورفیسم مذکور ژن نیتریک اکسید سنتاز اندوتلیالی و سقط مکرر وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
320 تا 326
لینک کوتاه:
magiran.com/p1731486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!