یک سیستم خبره تشخیص بیماری قلبی مبتنی بر ترکیب شواهد در داده کاوی

چکیده:
مقدمه
بیماری عروق کرونری، شایع ترین نوع بیماری قلبی و عامل اصلی مرگ و میر در کشورهای صنعتی می باشد. این پژوهش با هدف طراحی یک سیستم خبره ی با دقت بالا برای تشخیص بیماری عروق کرونری قلب انجام شد.
روش
این مطالعه از نوع کاربردی بوده و از 14 ویژگی مربوط به 303 نفر که تحت آنژیوگرافی کرونری قرار گرفتند استفاده شده است. برای تشخیص دقیق تر بیماری عروق کرونری، نتایج سه روش کلاسه بندی شبکه های عصبی، بیزین ساده و نزدیکترین k همسایه با استفاده از تئوری ترکیب شواهد دمستر - شافر ترکیب شده است. از نسخه 7. 3 نرم افزار داده کاوی Weka و همچنین زبان برنامه نویسی C# در محیط .Net Framework برای پیاده سازی روش استفاده گردید. برای ارزیابی کارایی، روش 10-Fold cross validation بکار برده شد.
نتایج
نتایج نشان داد که میانگین دقت (Accuracy)، حساسیت (Sensitivity) و ویژگی (Specificity) در روش پیشنهادی به ترتیب 90/1 درصد، 89/09 درصد و 91/3 درصد می باشد که این مقادیر در مقایسه با هر یک از کلاسه بندهای شرکت کننده در ترکیب بیشتر بود و همچنین نسبت به تحقیقات مشابه، دقت بهتری در تشخیص افراد دارای بیماری عروق کرونری داشت.
نتیجه گیری
تحلیل نتایج نشان می دهند که در جامعه آماری مورد مطالعه، روش پیشنهادی عملکرد بهتری در تشخیص بیماری عروق کرونری دارد و می تواند بعنوان یک سیستم خبره، توسط متخصصین بالینی درگیر با بیماری قلبی، با هدف کمک به تصمیم گیری های بالینی و کاهش خطاها، بهبود زمان انتظار در تشخیص بیماری و کاهش آزمایشات غیرضروری پزشکی استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 258
لینک کوتاه:
magiran.com/p1732878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!