تاثیر شادابی و نشاط کارکنان در بهبود بهره وری سازمان ها

چکیده:

انسان از دیرباز به دنبال این بوده که چگونه می‌تواند بهتر زندگی کند، چه چیزی بیشتر موجبات رضایتش را فراهم می‌سازد و با چه سازوکارهایی می‌تواند در زندگی شخصی و حتی در محیط کار، فضای بانشاطی را ایجاد نماید. کارکنانی که دارای تعلق سازمانی بوده و وفادار و سازگار با اهداف و ارزش‌های سازمان باشند، بی‌تردید فراتر از وظایف و مسئولیت‌های شغلی می‌توانند فعالیت نمایند. تحقیقات نشان می‌دهد همین نوع فعالیت می‌تواند عامل مهمی در کارایی و بهره‌وری سازمان باشد. در دو دهه گذشته، مفهوم تعهد سازمانی جایگاه مهمی را در تحقیقات مربوط به رفتار سازمانی به خود اختصاص داده است، زیرا تعهد سازمانی مستلزم ایجاد رابطه‌‌ای بانشاط و فعال بین کارمند و سازمان است.
در اواخر قرن بیستم، تحقیقات گسترده‌ای در زمینه روانشناسی صنعتی، به ویژه در زمینه‌ عوامل موثر بر انگیزش و رضایت شغلی نظیر توجه به ساعات کار، غیبت، ترک شغل، شرایط جو سازمانی و بالاخره کیفیت زندگی کاری صورت گرفته که از جمله مهم‌ترین فاکتورهای کیفیت کاری، مقوله شادی و نشاط سازمانی است.
نقش شادی و نشاط در پیشبرد امور اقتصادی و بهبود سازمان انکارناپذیر است، زیرا در این صورت، مدیران و کارمندان انرژی دوچندانی پیدا می‌‌کنند و درصد تولید و بهره‌وری افزایش می‌‌یابد. بر این اساس، برخی کشورها برای بالا بردن میزان تولید می‌کوشند در محل کار مدیران و کارگران، فضایی از شور و نشاط ایجاد کنند، زیرا در جامعه خوشحال و خرسند، تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد سالم‌تر خواهد بود.
در این مقاله، ابتدا تعریفی از شادی و نشاط ارایه می‌شود و سپس مولفه‌های مهم نشاط سازمانی، نقش مدیران در ایجاد محیط کار شاداب، تاثیر شادی کارکنان در موفقیت شغلی و رضایتمندی کارکنان مطرح می‌شود و همچنین نقش شادی کارکنان در افزایش بهره‌وری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1734018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!