تاثیر حشره کش های فلوپیرادیفورون، اسپیروتترامات و تیاکلوپرید روی پسیل معمولی پسته Agonoscena pistaciae Burckhardt & Lauterer (Hem.: Psyllidae)

چکیده:
پسیل پسته، Agonoscena pistaciae، یکی از آفات مهم باغ های پسته در ایران می باشد و باعت کاهش کیفیت و کمیت این محصول می شود. در این تحقیق، تاثیر غلظت های 5/0، 75/0 و 1 در هزار حشره کش فلوپیرادیفورون، 5/0 در هزار اسپیروتترامات و تیاکلوپرید و فلوپیرادیفورون 5/0 در هزار به همراه آبیاری روی پوره و حشره بالغ پسیل پسته در منطقه نیریز استان فارس بررسی شد. تعداد پوره و حشره کامل پسیل، از یک روز قبل تا 3، 7، 10، 15، 20، 25، 30 و 40 روز بعد از سم پاشی شمارش و ثبت گردید.نتایج نشان داد سه روز بعد از سم پاشی، غلظت های مختلف فلوپیرادیفورون و تیاکلوپرید بیشترین تاثیر را روی مرحله پورگی پسیل داشتند و بالاترین میانگین پوره های مرده در تیمار تیاکلوپرید مشاهده شد. مرگ و میر پوره های تیمار شده با اسپیروتترامات از روز هفتم به بعد افزایش و بالاترین میزان مرگ و میر در روز بیستم مشاهده گردید. میانگین تعداد پوره پسیل روی درختان تیمار شده با فلوپیرادیفورون و تیاکلوپرید 15 روز بعد ازسم پاشی افزایش یافت. کارایی سم اسپیروتترامات از روز هفتم پس از سم پاشی افزایش و بیشترین کارایی آن 20 روز بعد ازسم پاشی به میزان 44/99 % برآورد شد. بالاترین میانگین تلفات روی حشرات کامل پسیل بعد از سه روز از سم پاشی، در فلوپیرادیفورون 1 در هزار مشاهده گردید. کارایی سم اسپیروتترامات روی حشره بالغ پسیل، از 10 روز بعد از سم پاشی افزایش یافت و بالاترین درصد کارایی در روز سی ام مشاهده گردید (23/98%). نتایج نشان داد که حشره کش اسپیروتترامات تاثیر بیشتری در کاهش جمعیت پسیل پسته در دوره دراز مدت 40 روزه داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p1734749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!