گفتمان خشونت در آثار نمایشی ژان پل سارتر با تاکید بر مرده های بی کفن و دفن و گوشه نشینان آلتونا
نویسنده:
چکیده:
ژان پل سارتر یکی از متفکران و فیلسوفان قرن بیستم است که از نمایش نامه به عنوان زمینه ای جهت ارائه ی اندیشه های ایدئولوژیکی و اجتماعی خود استفاده می کند. او در نمایش نامه هایش به مسائلی نظیر ماهیت، وجود، دیگری، آزادی، انتخاب، عدالت و مسئولیت می پردازد؛ و برای آنکه در نمایش نامه هایش مسائلی نظیر آزادی و انتخاب را جهت نیل به سعادت انسان مدرن تبیین کند، لذا عنصر خشونت را به مثابه ی یک راهکار، پیشنهاد می دهد.
خشونت اساسا یکی از کلیدواژگان اصلی آثار نمایشی سارتر است که در بیشتر نمایش نامه هایش به آن می پردازد. انسان مدرن برای رهایی از جبر و اسارت، جلوگیری از سرکوبی و مقابله با زور، و تحمیل شرایط باید اقدام به انتخاب کرده و حتی برای تحقق آزادی گاهی باید به خشونت دست بزند. از این رو می توان گفت که خشونت از منظر سارتر، ارتباط تنگاتنگی با مسئولیت و انتخاب انسان قرن بیستم دارد که می تواند او را به آزادی برساند.
مقاله ی پیش رو قصد دارد که با نگاهی توصیفی- تحلیلی و با روش کتابخانه ای به روابط متقابل خشونت در ایجاد انتخاب و آزادی انسان بر مبنای آراء اگزیستانسیالیستی سارتر در دو نمایش نامه ی «مرده های بی کفن و دفن» و «گوشه نشینان آلتونا» بپردازد. در این پژوهش که با عنوان «گفتمان خشونت در آثار نمایشی سارتر» عرضه می شود، ابتدا به معرفی و جایگاه عنصر خشونت در آثار نمایشی سارتر پرداخته، سپس بر بررسی این پدیده در دو نمایش نامه ی مزبور متمرکز شده و سپس در مبحث نتیجه گیری به ضرورت خشونت و چگونگی ارتباط آن با انتخاب و آزادی انسان پرداخته می شود و در نهایت اینکه پیشنهاد گفتمان خشونت که محصول آراء سارتر برای انسان آشوب زده از جنگ جهانی بود، برای فضای نمایش نامه نویسی قرن بیست ویکم و انسان محصور در جنگ های هسته ای و اطلاعاتی نیز همچنان جوابگو است یا خیر؟!
خشونت اساسا یکی از کلیدواژگان اصلی آثار نمایشی سارتر است که در بیشتر نمایش نامه هایش به آن می پردازد. انسان مدرن برای رهایی از جبر و اسارت، جلوگیری از سرکوبی و مقابله با زور، و تحمیل شرایط باید اقدام به انتخاب کرده و حتی برای تحقق آزادی گاهی باید به خشونت دست بزند. از این رو می توان گفت که خشونت از منظر سارتر، ارتباط تنگاتنگی با مسئولیت و انتخاب انسان قرن بیستم دارد که می تواند او را به آزادی برساند.
مقاله ی پیش رو قصد دارد که با نگاهی توصیفی- تحلیلی و با روش کتابخانه ای به روابط متقابل خشونت در ایجاد انتخاب و آزادی انسان بر مبنای آراء اگزیستانسیالیستی سارتر در دو نمایش نامه ی «مرده های بی کفن و دفن» و «گوشه نشینان آلتونا» بپردازد. در این پژوهش که با عنوان «گفتمان خشونت در آثار نمایشی سارتر» عرضه می شود، ابتدا به معرفی و جایگاه عنصر خشونت در آثار نمایشی سارتر پرداخته، سپس بر بررسی این پدیده در دو نمایش نامه ی مزبور متمرکز شده و سپس در مبحث نتیجه گیری به ضرورت خشونت و چگونگی ارتباط آن با انتخاب و آزادی انسان پرداخته می شود و در نهایت اینکه پیشنهاد گفتمان خشونت که محصول آراء سارتر برای انسان آشوب زده از جنگ جهانی بود، برای فضای نمایش نامه نویسی قرن بیست ویکم و انسان محصور در جنگ های هسته ای و اطلاعاتی نیز همچنان جوابگو است یا خیر؟!
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735319
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!