بررسی توالی ژن M2 ویروس های آنفولانزا جداشده از بیماران ایرانی در سال 1393 به منظور تعیین مقاومت به آدامانتان ها

پیام:
چکیده:
مقدمه
آدامانتان ها (آمانتادین و ریمانتادین) سال ها برای پیشگیری و درمان عفونت با ویروس آنفولانزای A استفاده شده است. این داروها ممانعت کننده های پروتئین M2 این ویروس می باشند و برخی از جانشینی های اسید آمینه در قسمت بین غشائی این پروتئین سبب مقاومت به این داروها می شود. این مطالعه به منظور بررسی تغییرات توالی نوکلئوتیدی مرتبط با مقاومت به آدامانتان هادر ژن M2 ساب تایپ های H1N1 و H3N2 جدا شده از بیماران ایرانی در سال 1393 صورت گرفت.
روش ها
سواب های بینی گرفته شده در تهران طی زمستان سال 1393 از بیماران دارای علائم شبیه آنفولانزا با روش Real-Time Reverse Transcription PCR موردبررسی قرار گرفتند تا حضور ساب تایپ های H1N1 و H3N2 ویروس آنفولانزا تیپ A در آن ها تعیین گردد. سپس برخی از نمونه های مثبت از نظر این ویروس ها در کشت سلولی تکثیر داده شدند. برای تکثیر ژن M با روش Reverse Transcription PCR و آنالیز ژنتیکی چهار جدایه از هر ساب تایپ به طور تصادفی انتخاب گردیدند.
نتایج
مطالعه جهش های نقطه ای در توالی ژن M2 جدایه های موردبررسی نشان دهنده حضور شایع ترین جهش منجرشونده به مقاومت به آدامانتان ها یعنی جایگزینی اسید آمینه آسپاراژین به جای سرین در موقعیت 31 در همه آن ها بود. سایر جهش های ایجاد کننده مقاومت به آدامانتان ها یافت نشد. با توجه به نتایج این مطالعه و گزارش های سایر محققان که نشان دهنده شیوع بالای جهش یافته های مقاوم به آدامانتان در جدایه های انسانی ویروس آنفولانزای A است، پیشنهاد می شود که آدامانتان ها برای درمان آنفولانزا استفاده نشوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!