بررسی پتانسیل درمانی سلول های بنیادی خون ساز مغزاستخوان در ترمیم زخم دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
سلول درمانی یکی از رویکردهای جذاب و نوین در درمان زخم های مزمن است. در این مطالعه، هدف بررسی عملکرد سلول های بنیادی خون ساز مشتق شده از مغزاستخوان (CD93) در درمان زخم های دیابتی است.
مواد و روش ها
در این مطالعه از پانزده موش نژاد BALB/c با وزن 250 تا 300 گرم استفاده شد که ده موش قبلا توسط القاء استرپتوزوتوسین دیابتی شده بودند. زخم پوستی دایره ای به قطر شش میلی متر و عمق دو میلی متر در پوست پشت موش ها ایجاد شد. موش های موردمطالعه در سه گروه به صورت موش های نرمال فاقد دیابت (sham)، موش های دیابتی بدون پیوند سلول CD93 (Control) و موش های دیابتی که دو بار تحت پیوند سلول های CD93 (سلول1×107) قرار گرفتند، تقسیم شدند. پارامترهای سطح زخم، میزان ترمیم زخم و میزان تمایز و بقاء سلول های CD93 در محل زخم در روزهای7 و 14 و 28 بعد از پیوند سلول میکروسکوپ فلورسانس و آنتی بادی نشان دار DiLو نرم افزارهای Image J و SPSS محاسبه و بررسی شد.[ملاباشی1]
نتایج
در بررسی سطح زخم ودرصد بهبودی بیشترین تفاوت به ترتیب مربوط به گروه سلول و گروه کنترل بود P<0.05)و (P<0.01. بررسی ایمونوهیستوشیمی نشانگر زنده ماندن و فعالیت سلول های بنیادی CD93 در محل زخم تا روز 28 بعد از پیوند بود.
نتیجه گیری
پیوند سلول های بنیادی CD93 باعث تسریع قابل توجه پروسه ترمیم زخم دیابتی می شود و این سلول ها به عنوان گزینه مناسبی برای سلول درمانی زخم های دیابتی معرفی می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!