بررسی سطح آنتی بادی ضدویروس هپاتیت (B (Anti HBs با روش کمیلومینسانس در دانش آموزان 10 تا 18 ساله سالم شمال شرق ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
یکی از عفونت های شایع و مهم در جهان، آلودگی با ویروس هپاتیت Bمی باشد. بهترین روش پیشگیری از این عفونت تجویز واکسن است. هدف از این پژوهش تعیین سطحAnti-HBs در دانش آموزان 10 تا 18 ساله سالم در استان های خراسان رضوی و خراسان شمالی و خراسان جنوبی جهت تعیین نیاز به دوز یادآور در این افراد است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی و تحلیلی 565 نمونه سرم جمع آوری شده به روش تصادفی خوشه ای، از استان خراسان رضوی و خراسان شمالی و خراسان جنوبی همراه با اطلاعات دموگرافیک جهت بررسی تیتر anti –HBs با روش کمیلومینسانس موردبررسی قرار گرفت. در انتها، یافته ها با استفاده از آزمون های آماریχ 2 و T testتجزیه وتحلیل شد.
نتایج
یافته ها نشان داد که در استان خراسان رضوی 6/20درصد، در استان خراسان شمالی 1/20درصد و در استان خراسان جنوبی4/22درصد افراد موردمطالعه دارای تیتر مصونیت بخش آنتی بادی (IU/L10 <) [ملاباشی1] بودند و تفاوت در سه استان معنی دار نبود. به طور میانگین 85/79درصد افراد، فاقد تیتر آنتی بادی مصونیت بخش بودند. از لحاظ آماری ارتباط معنی دار بین جنس و تیتر آنتی بادی مشاهده نشد. درصد افراد مصون در مقاطع مختلف تحصیلی و شهری یا روستایی، تفاوت معنی داری نداشت. بیشترین درصد افراد با سطح آنتی بادی مناسب در دانش آموزان ده ساله ( 3/33 درصد) و کمترین میزان در نوجوانان هجده ساله (4/15درصد) مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به کاهش درصد تیتر anti HBs، با گذشت زمان پس از واکسیناسیون، تیتر آنتی بادی باید در این گروه سنی به طور منظم ارزیابی شود. همچنین، آگاهی دانش آموزان و والدین درخصوص تزریق دوز یادآور، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!