زنده مانی باکتری های لاکتو باسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و بیفیدوباکتریوم بیفیدوم بعنوان باکتری های پروبیوتیک شاخص در مدل شبیه سازی شده معده ای و روده ای

پیام:
چکیده:
در این مطالعه زنده مانی باکتری های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و بیفیدوباکتریوم بیفیدوم در مدل شبیه سازی معده و روده بررسی شد. شمارش تعداد باکتری ها در معده با دو pH مختلف 5/1و5/2 در زمان های گرمخانه گذاری 30، 60، 90 و 120 دقیقه در دمای37 درجه سانتی گراد انجام شد. تعداد اولیه باکتری های مورد نظر 109×3 باکتری زنده در هر میلی لیتر بود پس از گذشت 1 ساعت ازگرمخانه گذاری در محیط شبیه سازی شده معده، محتویات آن به محیط شبیه سازی شده روده با pH معادل 25/7 منتقل شد و در مدت زمان های ذکر شده،گرمخانه گذاری گردید و سپس تعداد باکتری ها شمارش شد. آنالیز آماری نشان داد که اختلاف معنی داری بین زنده مانی پروبیوتیک های مورد آزمون وجود داشت، به طوری که ب. باکتریوم بیفیدوم قابلیت زیستی بالاتری در محیط معده ای و روده ای در مقایسه با دو گونه دیگر نشان داد. تعداد باکتری ها با گذشت هر نیم ساعت از زمان گرمخانه گذاری در محیط معده ای کاهش یافت. تفاوت معنی داری در سرعت کاهش پروبیوتیک ها در زمان های مختلف در محیط روده ای مشاهده نشد، به جز در زمان 30 دقیقه که تعداد باکتری ها بالاتر بود. در بین پروبیوتیک های مورد آزمون بیفیدوباکتریوم بیفیدوم زنده مانی بالاتری در هر دو pH معده نشان داد. پس از گذشت 2 ساعت از حضور باکتری در محیط روده ای، لگاریتم تعداد باکتری های زنده به 33/2 برای بیفیدوباکتریوم بیفیدوم ، 1 برای لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و 65/0 برای لاکتوباسیلوس رامنوسوس رسید.
زبان:
فارسی
صفحات:
331 تا 340
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!