ارزیابی میزان موفقیت پیاده راه 17 شهریور و تاثیرات اجتماعی - اقتصادی حاصل از آن (مطالعه تطبیقی محور قبل و بعد از اجرای طرح پیاده راه سازی)

پیام:
چکیده:
با شروع انقلاب صنعتی، اختراع اتومبیل و گسترش شهرها، به تدریج اولویت دادن به نقش عابر پیاده و فضاهای پیاده محور در شهرها و فضاهای شهری کمرنگ شده و از کیفیت فضایی عرصه های عمومی شهر، فضاهای باز شهری و پیاده راه ها کاسته شده است؛ ورود موضوع توسعه پایدار از جوانب مختلف باعث ایجاد فضایی در جهت رسیدن به این امر و فضاهای سازگاربامحیط زیست شد. عرصه هایی که خود به عنوان بستر و خاستگاه، نقش محوری در ارتقای سطح تماس ها، ارتباطات و تعاملات اجتماعی بین شهروندان ایفا می کنند. مسئله اصلی در این پژوهش که به عنوان یک دیدگاه موردنظر است توجه به تاثیرات مهم و انکارناپذیر پیاده راه ها در تغییر کاربری واحدهای تجاری هم جوار از یک حالت ایستا به یک حالت پویا و اقتصادی می باشد. محدوده موردمطالعه در این تحقیق محور میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا است. که به دنبال آن خواستار این مهم هستیم که شاخص های کیفی و کمی که بر این پیاده راه ازنظر اقتصادی تاثیرگذار بوده است را بررسی نماییم و با استفاده از نرم افزار SPSS و ضریب همبستگی اسپیرمن میزان نقش پذیری پیاده راه ها و تاثیر آنها در تغییرات اجتماعی و اقتصادی حول محور آن را موردمطالعه و بررسی قرار دهیم. نتایج حاصله از تحقیق بیان کننده این موضوع است که با گذشته چندین سال از احداث و اجرای این طرح میزان رضایت اهالی و کسبه از منظر اجتماعی و اقتصادی پائین آمده و برخلاف آنچه تصور می شد نه تنها به وضعیت اجتماعی و اقتصادی محل کمک نکرده بلکه منجر به افول بعضی از شاخص های توسعه پایدار شهری نیز شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1746289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!