پیش بینی مدول برجهندگی مصالح اساس تثبیتشده تحت اثر سیکل های تر و خشک شدن با استفاده از سیستم استنتاج عصبی فازی تطبیقی (ANFIS)

پیام:
چکیده:
یکی از مهم ترین پارامترهای ورودی برای طراحی روسازی با استفاده از روش مکانیستیک- تجربی، مدول برجهندگی مصالح مختلف روسازی است. مدول برجهندگی معمولا با انجام آزمایش بارگذاری سه محوری دینامیک تعیین می شود که بسیار پر هزینه و زمان بر است و نیاز به امکانات آزمایشگاهی خاصی دارد. هدف از این مقاله ارائه یک مدل بر پایه سیستم استنتاج عصبی-فازی تطبیقی (ANFIS) به منظور پیش بینی مدول برجهندگی مصالح اساس تثبیت شده با افزودنی های مختلف تحت اثر سیکل های تر و خشک شدن است. برای این منظور از یک پایگاه داده آزمایشگاهی متشکل از 704 رکورد استفاده شد. در این تحقیق پارامترهای ورودی به مدل ANFIS شامل تعداد سیکل های تر و خشک شدن، نسبت آهک آزاد به سیلیس، آلومینا و ترکیبات اکسید آهن در مواد سیمانی(SFA) ، نسبت دانسیته خشک حداکثر به درصد رطوبت بهینه، تنش انحرافی و تنش محدودکننده در نظر گرفته شدند. نتایج نشان دهنده ی دقت بالای مدل با ضریب رگرسیون 9669/0 و 9625/0 به ترتیب برای مجموعه داده های آموزش و آزمون و 9655/0 برای کل داده ها بود. به علاوه نتایج تحلیل حساسیت مدل نشان داد که متغیر نسبت دانسیته خشک حداکثر به درصد رطوبت بهینه (DMR) دارای بیش ترین تاثیر و متغیر تعداد سیکل خشک و تر شدن (WDC) کمترین تاثیر را بر مدول برجهندگی اساس تثبیت شده دارد. در ضمن نتیجه گرفته شد که مدول برجهندگی وابستگی بیشتری به مقدار تنش انحرافی در مقایسه با تنش محدودکننده دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1746415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!