چالش های کارآفرینی در سیستم منابع انسانی سازمان ها

چکیده:

کارآفرینی موضوع مورد علاقه پژوهشگران حوزه کسب‌وکار بوده و ترکیب آن با منابع انسانی، جذابیت آن را برای اندیشمندان مدیریت و محققان دوچندان نموده است. بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان اعتقاد دارند که کارآفرینی زیربنای توسعه اقتصادی است و از این‌رو، کشور‌های زیادی به ارایه برنامه‌های کار‌آفرینی روی آورده‌اند.
کارآفرینی سازمانی واژه‌ای است که از درون دنیای کسب‌وکار برخاسته و به معنای توانایی استفاده از منابع با روش‌های جدید است که منجر به خلق محصولات و خدمات جدید در محیط سازمانی می‌شود. کارآفرینی سازمانی به معنای توسعه شایستگی‌ها و فرصت‌ها در درون سازمان، از طریق ترکیبات منابع جدید است.
با توجه به جهانی شدن و گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، راه‌حل‌های گذشته برای مسایل جاری و آینده کارگشا نیستند و باید به شیوه‌های جدید اندیشید. این امر در خصوص سازمان‌ها نیز صدق می‌کند، لذا باید به دنبال راهکارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود. از طرفی، برای شناخت فرصت‌های جدید و افزایش بهره‌وری لازم است رابطه بین نظام مدیریت منابع انسانی و توسعه کارآفرینی سازمان‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
اما موضوع بااهمیت، چالش‌هایی است که سازمان‌ها برای ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی با آن روبه‌رو هستند، زیرا همان‌گونه که وجود نیروهای کارآفرین فرصت مناسبی را به سازمان‌ها برای ایجاد تحول و بهبود بهره‌روی می‌دهد، اگر فرهنگ‌سازی مناسبی برای حمایت از کارآفرینان و نیروهای خلاق صورت نگیرد، چنین سازمان‌هایی هیچ‌گاه متحول نخواهند شد، حتی ممکن است با تعارضات بسیاری در سطوح مختلف سازمانی و منابع انسانی نیز مواجه شوند.  
در این مقاله که بر اساس تجربیات نگارنده و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از شرکت‌های مختلف تهیه شده است، ابتدا اهمیت و نقش مدیران عملیاتی در توسعه کارآفرینی و سپس چالش‌های سازمان در جذب و نگهداشت نیروی انسانی خلاق بیان می‌شود. در ادامه نیز استراتژی‌های مهم نظام مدیریت منابع انسانی از قبیل آموزش، ارزیابی عملکرد، حقوق و دستمزد، نگهداری و سیستم پاداش‌دهی به همراه چالش‌هایی که سازمان‌ها برای اجرای چنین سیستمی با آن روبه‌رو می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!