مناظره امام صادق (ع) با زندیق مصری هنگام طواف (1)

نویسنده:
چکیده:
در کتب روایی شیعه، مناظره های فراوانی از پیامبرخدا9 و امامان معصوم: با مخالفین گزارش شده است که از جمله آنها، مناظره امام صادق7 با زندیق مصری، به نام «عبدالملک» و با کنیه «ابوعبدالله» است. امام7 بخشی از این مناظره را در حین طواف و بخشی از آن را بعد از طواف انجام داده است.
امام صادق7 در این مناظره، از هر سه شیوه دعوت (حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن)، که خدای متعال در آیه 125 سوره نحل، پیامبر9 را به آن فرمان داده، استفاده کرده است. امام7 مناظره با زندیق را، با شیوه جدال احسن، با پرسش از نام و کنیه وی آغاز می کند و از این طریق، او را غافل گیر کرده، در مخمصه و تنگنایی شدید قرار می دهد؛ به طوری که او در برابر حضرت، راهی جز سکوت نمی یابد.
جدال در اصطلاح علم منطق آن است که انسان به هدف ملزم و خاموش ساختن طرف مقابل، از مسلمات علیه او بهره برداری کند. یکی از مسلمات و مشهورات نزد عموم آن است که هرکس از باب مثال، نام عبدالله یا عبد الملک را برای خود برگزیده است، به حسب عادت جامعه، به معنای آن نیز متصف خواهد بود؛ مگر آنکه این نام را برای فریب افکار عمومی بر خود نهاده باشد.
این نوشتار به بررسی و تحلیل مرحله اول مناظره؛ یعنی جدال احسن امام7 با زندیق مصری پرداخته و از طریق قاعده دلالت الفاظ بر معانی و تنبه به مرتکزات ذهنی، آن را تبیین کرده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!