موانع و مشکلات مرتبط با عابران پیاده سالمند: یک مطالعه کیفی

چکیده:
سابقه و هدف
عابران پیاده سالمند از آسیب پذیرترین گروه های کاربران جاده ای هستند. مسائل و مشکلات عابران پیاده سالمند به دلیل شرایط جسمی، روانی و اجتماعی آنان متفاوت از سایر گروه های سنی است. بنابراین ضرورت دارد تا توجه بیشتری از سوی محققان و مسئولین به عابران پیاده سالمند صورت گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با عابران پیاده سالمند روش تحقیق کیفی است
روش بررسی
در پژوهش کیفی حاضر، عابران پیاده سالمند زن و مرد (سن مساوی و بالای 60 سال) شرکت داشتند. به دلیل مسائل فرهنگی و برای جلب اعتماد بیشتر مشارکت کنندگان از مصاحبه کننده زن و مرد بر اساس جنسیت مصاحبه شوندگان استفاده شد. مصاحبه ها به صورت نیمه ساختاریافته بود و پس از جمع آوری مصاحبه ها، به روش تحلیل محتوا تحلیل گردید.
یافته ها
در این مطالعه، مشارکت کنندگان 3 موضوع اصلی را از مسائل و مشکلات سالمندان عابر پیاده عنوان نمودند. تم های اصلی استخراج شده در این مطالعه به شرح ذیل است؛ مسائل و مشکلات مرتبط با محیط (چراغ راهنما، پل عابر پیاده و خیابان)، احترام اجتماعی و سلامت جسمانی.
نتیجه گیری
بر پایه یافته های این مطالعه، به دلیل شرایط خاص جسمانی و اجتماعی سالمندان نیاز هست تا طراحی فضاهای شهری و توزیع امکانات ایمنی ترافیکی متناسب با نیازهای آنان صورت گیرد. احداث تجهیزات ایمنی از قبیل پل عابر مکانیزه و رفع مشکلات مربوط به خیابان ها و پیاده روها از مسائل محیطی است که می تواند بر ایمنی عابران پیاده سالمند تاثیر مثبت داشته باشد. آموزش و ارتقای فرهنگ احترام به سالمندان در برخوردهای اجتماعی و کمک و یاری آنان، از مسائل دیگری است که می تواند برافزایش ایمنی آنان در عبور از خیابان اثرگذار باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!