کاربرد تانن های طبیعی، مصنوعی و ترکیبات کاتیونیک به منظور افزایش ثبات شستشویی ابریشم، پشم و نایلون رنگرزی شده با رنگزای اسیدی

چکیده:
در این مطالعه تاثیر عملیات های بعدی با استفاده از تانن طبیعی، سینتان و سینتان/ترکیب کاتیونیک بر ثبات شستشویی سه رنگزای اسیدی از سه کلاس رنگزای مختلف بر الیاف پشم، ابریشم و نایلون بررسی گردید. بازده عملیات های بعدی روی الیاف رنگ شده با رنگزاهای مذکور با کاربرد آزمون شستشویی ISO105CO6 بررسی گردید. نتایج نشان داد که روش عملیات بعدی با تانن طبیعی موثرترین روش عملیات بعدی در میان سه روش مذکور بود. عملیات بعدی با سینتان نیز موجب افزایش ثبات شستشویی کالاهای رنگ شده گردید و افزودن ترکیب کاتیونیک به کالاهای عمل شده با سینتان سبب افزایش قابل توجهی در بازده عملیات بعدی با سینتان گردید. بیشترین افزایش ثبات شستشویی، در مورد رنگزای اسیدی با اندازه مولکولی بزرگ تر (رنگزای اسیدی سوپرمیلینگ) به دست آمد. همچنین عملیات های بعدی بر رنگزای با تعداد گروه سولفونه بیشتر و درنتیجه حلالیت بیشتر، موثرتر بودند. در مقایسه بین تاثیر عملیات های بعدی بر الیاف مختلف، بیشترین تاثیر بر روی الیاف نایلون رنگرزی شده مشاهده گردید و الیاف پشم و ابریشم به ترتیب در رده های بعدی جای گرفتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1755009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!