تجربیات زنان تن فروش از رفتارهای پرخطر و علل بروز این رفتارها از دیدگاه آنان و مسوولان مرکز مشاوره: یک مطالعه کیفی

چکیده:
مقدمه
پدیده تن فروشی در زنان به عنوان یکی از زمینه های گسترش Human immunodeficiency virus (HIV) و بیماری های منتقل شونده از طریق جنسی، در سالیان اخیر مورد توجه مسوولان بهداشتی کشور قرار گرفته است. از سال 1389 و در راستای نظام مراقبت HIV، مراکزی با عنوان مراکز ویژه زنان آسیب پذیر توسط سیستم بهداشتی کشور برای انجام برنامه های کاهش آسیب در زنان راه اندازی شده است. در مطالعه حاضر تجربیات، رفتارهای پرخطر و علل بروز این رفتارها در زنان تن فروش مراجعه کننده به مرکز مشاوره زنان آسیب پذیر سنندج طی سال های 94-1393 مورد بررسی قرار گرفت.
روش
در این مطالعه کیفی، از روش های مصاحبه فردی نیمه ساختار یافته و بحث گروهی متمرکز برای جمع آوری داده ها استفاده شد. مصاحبه های فردی با کارکنان ارایه دهنده خدمات مرکز مشاوره زنان آسیب پذیر شامل مدیر مرکز، ماما، مشاور و مددکار بود و 3 جلسه بحث گروهی متمرکز نیز با زنان مراجعه کننده به این مرکز انجام شد.
یافته ها
عدم تمایل شرکای جنسی به استفاده از وسایل کاهش آسیب، عدم پایبندی مردان به پرداخت هزینه های تن فروشی، خشونت، آسیب های جسمی و جنسی، درخواست تماس های جنسی غیر متعارف، سوء استفاده و وادار شدن به استفاده از مواد مخدر و مشروبات، از جمله عمده ترین تجربیات و رفتارهای پرخطری بود که زنان تن فروش با آن مواجه شده بودند. عدم پایبندی به آموزه های دینی، فقر، اعتیاد، طلاق، انحرافات اخلاقی و اجتماعی و عدم داشتن روابط صحیح و سالم خانوادگی نیز مهم ترین عوامل تاثیرگذار در رخداد تن فروشی زنان بیان شد.
نتیجه گیری
هرچند پیامدهای سلامتی و اجتماعی پدیده تن فروشی زنان و رفتارهای پرخطر مرتبط با آن متاثر از عوامل متعددی (چند عاملی) می باشد، اما برای مقابله با این معضل اجتماعی و بهداشتی، توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت اهمیت ویژه ای دارد و هر کدام از متغیرهای تاثیرگذار شناخته شده در این بررسی می تواند هدفی برای انجام برنامه های مداخله ای کشور به ویژه در مراکز مشاوره زنان آسیب پذیر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
326 تا 336
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!