تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

چکیده:
مقدمه
فرسودگی تحصیلی یکی از پدیده هایی است که به دلیل تاثیرات منفی آن بر کارایی تحصیلی و بهداشت روانی دانش آموزان و دانشجویان، در دهه های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف دستیابی به درک عمیقی از جوهره اصلی پدیده فرسودگی تحصیلی انجام شد.
روش
این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. نمونه ها با استفاده از روش هدفمند زنجیره ای از میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 94-1393 انتخاب شدند و مصاحبه ژرف نگر با آن ها صورت گرفت. سپس متن مصاحبه ها ضبط و مکتوب گردید و کسب اطلاعات تا رسیدن به مرحله اشباع داده ها ادامه یافت که حجم نمونه در مرحله اشباع به 9 نفر رسید. اطلاعات به دست آمده با روش Ramist مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تایید قابلیت اعتماد، دلالت و صحت اطلاعات، خلاصه اظهارات شرکت کنندگان به آنان ارایه شد و آن ها هماهنگی نظرات خود با یافته های محقق را اعلام نمودند و در صورت وجود تناقض، برداشت های محقق اصلاح گردید.
یافته ها
تجربه فرسودگی تحصیلی در قالب 3 مضمون اصلی «ضعف برنامه ریزی، مشکلات انگیزشی و مشکل در سازگاری» و 8 مضمون فرعی «نقص هدف گذاری، به تعویق انداختن، تکرار اشتباهات برنامه، بی علاقگی، انگیزش بیرونی، احساس خستگی و بی حوصلگی، منبع کنترل بیرونی و انتظارات کارایی» خلاصه شد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده می تواند اطلاعات مفیدی را در مورد ویژگی های این افراد و راهبردها و مداخلات پیشگیرانه و اصلاحی برای ارتقای سطح کارایی تحصیلی و بهبود وضعیت این گروه از افراد فراهم نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!