مقایسه روش یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) با روش سخنرانی در درس بیوتکنولوژی دارویی برای دانشجویان داروسازی

چکیده:
زمینه و هدف
روش های یادگیری فعال، راهکار بسیاری از دانشگاه های جهان جهت بالا بردن قدرت حل مساله و تفکر نقاد در دانشجویان می باشد. یکی از این روش ها، یادگیری مبتنی بر تیم (Team-based learning یا TBL) است. در این روش، یادگیری به صورت فعال است و دانشجویان باید قبل از برگزاری کلاس، مطلب مورد بحث را مطالعه نمایند. در شروع جلسه، آزمون تضمین آمادگی فردی (Individual Readiness Assurance Test یا iRAT) از دانشجویان به عمل می آید و سپس دانشجویان باید همان سوالات را به صورت گروهی و در تیم خود پاسخ دهند. در نهایت، مشکلات آن ها توسط مدرس حل شده، به دانشجویان بازخورد داده می شود.
روش کار
در این مطالعه، 30 دانشجوی رشته داروسازی به صورت تصادفی در دو گروه 16 و 14 نفره تقسیم بندی شدند. مطالب درس بیوتکنولوژی دارویی برای گروه 16 نفره به روش سخنرانی و برای گروه 14 نفره به روش TBL ارایه شد. در نهایت، هر دو گروه با استفاده از یک آزمون مشترک مورد سنجش و مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین نمرات گروهی روش سخنرانی و TBL به ترتیب 97/1 ± 77/6 و 65/2 ± 32/8 از 75/13 نمره به دست آمد. 25/6 نمره مربوط به فعالیت های کلاسی بود که در مقایسه ها وارد نشد. تفاوت معنی داری بین نمرات گروه ها مشاهده نگردید (07/0 = P). با این وجود، نتایج به معنی داری بسیار نزدیک بود. یکی از دلایل می تواند مربوط به تعداد اندک نمونه ها باشد. تعداد مردودی در روش TBL، 1 نفر و در روش سخنرانی، 6 نفر بود که نکته قابل توجهی است.
نتیجه گیری
اگرچه نتایج مطالعه حاضر پاسخ های معنی داری مبنی بر مزیت روش TBL نسبت به روش سخنرانی نداشت، اما میزان رضایت دانشجویان از این روش زیاد بود. بنابراین، توصیه می شود روش TBL از سال های ابتدایی ورود دانشجویان به دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!