شناسایی مولفه های مدیریت استعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به این که به کارگیری مدیریت استعداد در دانشگاه ها به عنوان سیستمی برای شناسایی، استخدام، پرورش، ارتقا و نگهداری اعضای هیات علمی مستعد و با هدف بهینه کردن توان دانشگاه به منظور تحقق اهداف ضروری می باشد، مطالعه حاضر با هدف شناسایی مولفه های مدیریت استعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه ها انجام شد.
روش کار
در این پژوهش کیفی، بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف، با مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه های اصفهان، صنعتی و علوم پزشکی مصاحبه های نیمه ساختار یافته به عمل آمد. همه مصاحبه ها ضبط، دست نویس و تایپ گردید. سپس در نرم افزار MAXQDA وارد و کدگذاری، طبقه بندی و توصیف شد و مطابق روش تحلیل محتوا، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
پس از مصاحبه با 18 نفر از مدیران و اعضای هیات علمی، دستیابی به غنای اطلاعاتی، اشباع و تکرار داده ها حاصل شد. 107 کد از داده های تحقیق به دست آمد و در 7 طبقه اصلی «شناسایی و تعیین نیازهای استعدادی، کشف منابع استعداد، جذب استعدادها، توسعه توانایی های بالقوه استعدادها، به کارگیری استراتژیک استعدادها، حفظ و نگهداری استعدادها، ارزیابی و هم راستایی فعالیت های مدیریت استعداد» دسته بندی گردید.
نتیجه گیری
مشارکت کنندگان به 7 طبقه اصلی و 20 طبقه فرعی که بیانگر مولفه های مدیریت استعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه بود، اشاره نمودند که این مولفه ها در قالب مدل مفهومی ارایه گردید. بر این اساس، ارزیابی و هم راستایی فعالیت های مدیریت استعداد، مهم ترین عامل پشتیبان فرایند مدیریت استعداد می باشد و قدرت این مدل در انسجام و یکپارچگی پویای قابلیت های شناسایی، کشف، جذب، توسعه، حفظ و نگهداری و به کارگیری اثربخش استعداد و هم راستایی این قابلیت ها با استراتژی کلی دانشگاه، نهفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!