برهمکنش میکوریزا، پلیت مرغی و کلسیم بر عملکرد و خصوصیات کیفی میوه انار(Punica granatum L.)

چکیده:
سابقه و هدف
کلسیم یک عنصر ضروری موثر در کیفیت میوه است. میوه هایی که کلسیم کافی دارند قابلیت حمل و نقل و انبارداری بیشتری دارند (4، 21 و 22). همزیستی میکوریزایی به دلیل افزایش جذب آب و مواد غذایی و همچنین به علت افزایش فعالیت فتوسنتزی، زیست توده گیاهی را افزایش میدهد ( 36 و 37). گیاهانی که همزیستی میکوریزایی دارند، رشد بهتر و عملکرد بیشتری داشته و به استرس محیطی مقاومت بیشتری نشان میدهند (40). کود های آلی می توانند باعث بهبود مواد آلی و سلامت خاک و تامین عناصر غذایی گیاه گردند. (3 و 6). امیری و فلاحی (2009) گزارش نمودند که با استفاده از کود دامی در سیب عملکرد و متوسط وزن میوه سیب افزایش معنی داری یافت (3). به منظور مطالعه اثرات اصلی و توام میکوریزا، کلسیم و پلیت مرغی بر تولید انار، این تحقیق در استان فارس انجام گرفت.
مواد و روش ها
به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر، در سال 1393، تحقیقی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 12 تیمار در سه تکرار اجرا گردید. تیمارهای آزمایشی ترکیبی از دو سطح صفر و 500 گرم قارچ برای هر درخت ، سه سطح صفر، 250 و 500 گرم کود پلیت مرغی دامی به ازا هر درخت و دو تیمار بدون محلولپاشی و محلول پاشی کلرید کلسیم با غلظت 5/0 درصد بود. هر تیمار بر روی دو اصله درخت انار ده ساله با شرایط رشدی تقریبا یکنواخت اعمال شد. صفات مورد اندازه گیری در آزمایش شامل عملکرد هر درخت، مقادیر اسیدیته، بریکس، کربوهیدرات ها و فنولیک اسیدها (سیناپیک اسید، گالیک اسید، کاتچین، راتین و اسکوربیک اسید) در میوه انار بود. کلیه داده های به دست آمده توسط نرم افزار آماری SAS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که اثرات اصلی کاربرد تیمارها مختلف بر کاهش اسیدیته آب میوه معنی دار بود. کاربرد میکوریزا بجز سیناپیک اسید، مقدار سایر ویژگی های مورد مطالعه را بطور معنی داری (P<0.01) افزایش داد. محلولپاشی کلسیم بجز بر کربوهیدرات، تاثیر معنی داری (P<0.01) بر مقادیر دیگر صفات مورد مطالعه، از جمله پلی فنول ها، داشت. کاربرد پلیت مرغی موجب افزایش معنی دار کلیه صفات مورد مطالعه گردید. کاربرد توام میکوریزا، پلیت مرغی و کلسیم به غیر از وزن میوه و اسیدیته آب میوه ، تاثیر معنی داری (P<0.01) بر دیگر صفات مورد بررسی داشت. کمترین میزان pH آب میوه، بیشترین میانگین وزن 5 میوه و بالاترین مقادیر سیناپیک اسید، گالیک اسید، کاتچین، راتین و اسکوربیک اسید از کاربرد توام 500 گرم میکوریزا، 500 گرم پلیت مرغی به ازا هر درخت و محلولپاشی کلسیم به دست آمد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که کاربرد میکوریزا، کود دامی و محلولپاشی کلسیم در انار، در افزایش تولید و بهبود کیفیت آن بسیار موثر است. بالاترین عملکرد انار در هر درخت (04/24 کیلوگرم در درخت) از کاربرد توام 500 گرم میکوریزا، 500 گرم پلیت مرغی در هر درخت محلولپاشی کلسیم به دست آمد که در مقایسه با تیمار شاهد، 6/42 درصد افزایش عملکرد داشت. در مجموع، با توجه به یکساله بودن آزمایش، حصول نتایج قابل اطمینان تر نیاز به بررسی بیشتر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!