اثر مقادیر مختلف عصاره ی هیدروالکلی یونجه بر کنترل استرس اکسیداتیو نیکوتین در تخمدان موش صحرایی ماده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه اهمیت ناباروری ناشی از القای استرس اکسیداتیو نیکوتین، هدف از این مطالعه بررسی عصاره ی هیدروالکلی یونجه در تقابل با اثر نیکوتین بر بافت تخمدان در موش صحرایی ماده بود.
روش بررسی
24 سر موش صحرایی ماده بالغ به صورت تصادفی به 4 دسته که شامل کنترل(بدون تیمار) و گروه های آزمایش T2 ،T1 و T3 تقسیم شدند. به گروه T1 تزریق زیرپوستی نیکوتین 0/2 میلی گرم بر کیلوگرم و گروه های T3 ،T2 به ترتیب علاوه بر نیکوتین، عصاره ی هیدروالکلی یونجه با مقادیر 250 و 500 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت خوراکی به مدت 25 روز تجویز شد. در روز آخر حیوانات وزن گیری شدند. از قلب حیوانات خون گیری و سرم برای اندازه گیری ظرفیت آنتی اکسیدانی جدا شد. بعد از آسان کشی موش ها با دوز بالای تیوپنتال، تخمدان ها خارج و وزن گیری شد. تخمدان راست برای اندازه گیری غلظت مالون دی آلدئید، و تخمدان چپ برای شمارش فولیکول های اولیه، ثانویه، گراف، آترتیک و جسم زرد فیکس و رنگ آمیزی شد.
یافته ها
وزن حیوانات( 219 گرم ) در گروه T1، کاهش 10 درصدی داشت و این میانگین با گروه کنترل، T2 و T3 معنی دار شد. بیشترین وزن تخمدان در گروه T3 8/94±146/66 میلی گرم مشاهده شد. گروه T3 میانگین فولیکول های اولیه، گراف و جسم زرد بیشتر از گروه T1، اما اترتیک فولیکول کمتر از گروه T1 شد. غلظت مالون دی آلدئید گروه کنترل 0/01±0/35 میکرومول بر میلی لیتر از بقیه گروه ها کمتر و ظرفیت آنتی اکسیدانی در گروه T3 3/25±821/18 میکرومول بر میلی لیتر بیشتر از T1 12/44±708/85 و معنی دار شد.
نتیجه گیری
عصاره ی هیدروالکلی یونجه می تواند استرس اکسیداتیو ناشی از نیکوتین را بر بافت تخمدان کاهش داده و وضعیت باروری را احتمالا بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
351 تا 360
لینک کوتاه:
magiran.com/p1759138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!