رتبه بندی سنجه های موثر بر وظایف و جایگاه واحد حسابرسی داخلی در دستگاه های اجرایی

چکیده:
مقدمه
واحد حسابرسی داخلی به عنوان بخشی مهم در هر بنگاه و از ارکان اساسی محیط کنترلی، وظیفه ارزیابی و بررسی کفایت و اثربخشی نظام حسابداری و کنترل داخلی را دارد. بنابراین، شناخت وظایف، درک جایگاه این واحد و هم چنین، بررسی اولویت هر یک از سنجه های موثر بر کارکرد آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر نوع اکتشافی-پیمایشی و از لحاظ هدف، کاربردی است. با توجه به منشور فعالیت حسابرسی داخلی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و موارد استخراج شده از پژوهش های معتبر، وظایف مهم واحد حسابرسی داخلی مشخص شد و بر اساس آن پرسش نامه ای در قالب 3 معیار شامل شرایط عمومی واحد حسابرسی داخلی، اجرای عملیات و مدیریت واحد دستگاه اجرایی به صورت مقایسه زوجی تدوین و بین معاونان اداری و مالی، روسای حسابداری، ذی حسابان و حسابداران ادارات کل دستگاه های اجرایی استان فارس توزیع شد. در این پژوهش، از فن تاپسیس و آزمون کروسکال-والیس برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که «داشتن صلاحیت های علمی و حرفه ای مدیر واحد حسابرسی داخلی»، با اهمیت ترین و «امضای گزارش های ساختار کنترل های داخلی به وسیله بالاترین مقام مسئول دستگاه» کم اهمیت ترین سنجه موثر بر جایگاه واحد حسابرسی داخلی است. هم چنین، بین معیار های وظایف واحد حسابرسی داخلی اختلاف معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این پژوهش، به دستگاه های اجرایی پیشنهاد می شود به صلاحیت علمی و حرفه ای مدیران واحد حسابرسی داخلی خود و هم چنین صلاحیت کارمندان این قسمت، توجه ویژه ای داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1760020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!