مقایسه فعالیت الکتریکی عضلات مرکزی تنه و عضلات اطراف زانو در افراد مبتلا به سندرم درد پاتلوفمورال و افراد سالم حین راه رفتن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم درد پاتلوفمورال شایعترین علت درد جلوی زانو و اطراف پاتلا می باشد. با وجود شیوع زیاد این سندرم، عوامل زمینه ساز آن به خوبی شناخته نشده اند. اختلالات کنترل عصبی-عضلانی مجموعه کمری-لگنی و مفصل ران منجر به بی ثباتی و آسیب زنجیره حرکتی می شود. هدف مطالعه ی حاضر مقایسه ی فعالیت الکترومیوگرافی عضلات مرکزی و اطراف زانو در بیماران با افراد سالم حین راه رفتن می باشد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مورد-شاهدی است که به مدت 10 ماه (اردیبهشت تا اسفند 1395) در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. شرکت کنندگان 17 نفر (10 زن، 7 مرد) مبتلا به سندرم درد پاتلوفمورال و 18 نفر (10 زن، هشت مرد) سالم بودند که به روش نمونه گیری غیرتصادفی ساده و در دسترس در مطالعه شرکت کردند. در دو گروه، فعالیت الکتریکی عضلات واستوس مدیالیس، اداکتورلانگوس، گلوتئوس ماگزیموس، اینترنال ابلیک و ترنسورس ابدومینوس، اکسترنال ابلیک و مولتی فیدوس حین راه رفتن ثبت شد. زمان شروع و پایان فعالیت، مدت زمان و شدت فعالیت عضلات فوق بین دوگروه مقایسه شد.
یافته ها
مدت زمان فعالیت الکتریکی عضله گلوتئوس ماگزیموس (0/03=P) و شدت فعالیت آن (0/035=P)، زمان پایان فعالیت الکتریکی عضله اینترنال ابلیک (0/04=P) و عضله ترنسورس ابدومینوس (0/04=P) حین راه رفتن، بین دو گروه تفاوت آماری معناداری داشت. فعالیت الکتریکی عضلات اکسترنال ابلیک، مولتی فیدوس، اداکتور لونگوس و واستوس مدیالیس، بین دو گروه تفاوت آماری معنادار نداشت (0/05
نتیجه گیری
به نظر می رسد فعالیت الکترومیوگرافی برخی از عضلات مرکزی در افراد مبتلا به سندرم درد پاتلوفمورال در مقایسه با افراد سالم متفاوت است. در حالی که فعالیت الکترومیوگرافی برخی از عضلات اطراف زانو در افراد مبتلا با افراد سالم تفاوتی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
504 تا 512
لینک کوتاه:
magiran.com/p1760631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!