آگاهی دندان پزشکان عمومی زنجان در مورد پیشگیری از اندوکاردیت عفونی قبل از انجام اقدامات دندانی نوجوانان در سال 94 -1393

چکیده:
سابقه و هدف
اندوکاردیت عفونی، عفونت دریچه های قلب و پوشش اندوتلیالی است که گاهی به دنبال درمانهای دندانپزشکی رخ داده وتجویز آنتی بیوتیک برای بیماران مستعد قبل از انجام برخی از اقدامهای دندانپزشکی را می طلبد. گروه سنی نوجوانان با توجه به شرایط خاص سنی و جسمی، نیاز به دانش و مهارت کافی دندانپزشک در تجویز داروها دارد. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی دندان پزشکان عمومی زنجان در مورد پیشگیری از اندوکاردیت عفونی قبل از انجام اقدامات دندانی نوجوانان در سال 94 -1393 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 93 دندانپزشک عمومی شهر زنجان با روش سرشماری انتخاب شدند. آگاهی آنها در مورد پروفیلاکسی اندوکاردیت توسط پرسش نامه استاندارد (شامل سوالاتی در زمینه اطلاعات جمعیتی، شرایط قلبی و اقدامات دندان پزشکی در بیماران اندوکاردیت عفونی نیازمند پروفیلاکسی) ارزیابی گردید. نمره آگاهی دندان پزشکان با محاسبه تعداد پاسخ های صحیح پرسش نامه تعیین شد. داده های با آزمون های آماری تی و ANOVA تحلیل شدند.
یافته ها
توزیع جنسی نمونه ها شامل نفر 75% مرد و 25% زن بود. میانگین سن و نیز سابقه کار آنها به ترتیب 093/7 ± 8/40 سال و نیز 84/6 ± 32/11 سال گزارش شد. سطح آگاهی دندانپزشکان درباره پروفیلاکسی اندوکاردیت عفونی بالا (8/80%) برآورد شد. تفاوت آماری معنی داری از نظر میانگین آگاهی دندان پزشکان برحسب جنسیت دیده نشد.
نتیجه گیری
آگاهی خوب دندانپزشکان زنجان، میتواند بواسطه تطابق محتوای دوره های بازاموزی با نیازهای آموزشی دندانپزشکان زنجان باشد. لذا در این راستا ارائه توصیه های بهداشت دهان و دندان به نوجوانان با توجه به شرایط روحی- روانی آنها مهم میباشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1761150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!