رفتار تغذیه ای مرتبط با سلامت دهان در دانش آموزان دبستانی

چکیده:
زمینه و هدف
شاخص dmft کودکان ایرانی 5- 6 ساله بیش از پنج دندان می باشد. رفتار تغذیه ای از علل مهم پوسیدگی دندانی است. در طول دوران مدرسه، کودکان ذهن نفوذپذیری نسبت به دریافت پیامها دارند. ارتقای رفتارهای بهداشت دهان و توجه به وضعیت تغذیه می تواند به کاهش قابل ملاحظه پوسیدگی منجر شود. این مطالعه رفتار تغذیه ای دانش آموزان دبستانی را در ارتباط با سلامت دهان در شهر ساوه بررسی می کند.
روش بررسی
یک مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی با نمونه گیری خوشه ایتصادفی بر اساس حداقل حجم نمونه 320 دانش آموز کلاس اول و ششم ابتدایی در شانزده مدرسه شهر ساوه طراحی گردید. مجوزهای اخلاقی و رضایت نامه های مورد نیاز اخذ گردید. رفتار تغذیه ای مرتبط با سلامت دهان از طریق ترجمه شده فارسی پرسش نامه سازمان جهانی بهداشت بررسی شد. وضعیت تغذیه به دو صورت مطلوب و غیرمطلوب دسته بندی شد. برای آنالیزهای تحلیلی از آزمون T-student استفاده شد. حد معناداری p=0.05 در نظر گرفته شد.
یافته ها
تعداد 388 نفر در این مطالعه شرکت داشتند. بیش از سه-چهارم آنان دارای عادات تغذیه ای مطلوب مصرف میوه بودند. مصرف چای با شکر یا قند، بیانگر کمترین میزان مطلوبیت بود (حدود 43%). در مصرف شربت ها، حدود پنج-ششم کودکان وضعیت مطلوبی داشتند. آنان که وضعیت مصرف گروه غذایی شیرینیجات آنان مطلوب بودند، وضعیت مسواک زدن دندانهایشان در حد نزدیک به معناداری (p=0.068) بهتر بود. آنان که دفعات بیشتری از چای با شکر و یا قند استفاده می کردند، به طور معناداری به دلیل درد به دندانپزشک مراجعه می کردند (p=0.046). همین گروه دانش آموزان به طور معناداری وضعیت مسواک زدن نامطلوبی داشتند (p=0.05). سایر اختلافات معنادار نبود.
بحث و نتیجه گیری
وضعیت رفتار سلامت دهان در میان دانش آموزان ساوه نسبتا مطلوب می باشد. معاینات دندانپزشکی می تواند بر رفتار بهداشت دهان دانش آموزان موثر باشد. رفتار تغذیه ای و بهداشتی در مجموع مناسب بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1761155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!