حذف فسفات از محیط های آبی با استفاده از خاک زرد و قرمز منطقه آذربایجان غربی و شکل اصلاح شده آن با اتیلن دی آمین تترا استیک اسید

چکیده:
اهداف
فسفر ازجمله یون های معمول در پساب تصفیه خانه های فاضلاب است. مقدار این یون در پساب تصفیه خانه های فاضلاب زیاد است. تخلیه آن در محیط باعث تسریع در بروز پدیده اتریفیکاسیون می شود. این امر منابع آب را تحت تاثیر قرارمی دهد. پدیده اتریفیکاسیون در منابع آبی یکی از مسائل مهم محیط زیستی است. اتریفیکاسیون به رشد بیش ازحد گیاهان آبزی و جلبک ها می انجامد و از این طریق باعث برهم زدن تعادل ارگانیسم های موجود در منابع آبی می شود؛ بنابراین، در این پژوهش از خاک زرد و قرمز خام، همچنین اشکال اصلاح شده آن با اتیلن دی آمین تترااستیک اسید برای حذف فسفر از محلول های آب استفاده شده است.
مواد و روش ها
تمامی آزمایش های مطالعه حاضر در سیستم ناپیوسته انجام گرفت. در این مطالعه از خاک زرد و خاک قرمز، همچنین اشکال اصلاح شده آن با اتیلن دی آمین تترا استیک اسید برای جذب فسفر از محلول های شبیه سازی شده استفاده شد. تاثیر پارامترهای مختلف از جمله زمان واکنش، غلظت اولیه فسفر، pH محلول و مقدار جاذب بر راندمان حذف فرایند بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که با افزایش زمان تماس، دوز جاذب و غلظت اولیه یون فسفات، راندمان حذف افزایش می یابد. بیشترین میزان حذف در زمان تماس 150 دقیقه، دوز جاذب برابر 10 گرم بر لیتر، غلظت فسفر برابر 50 میلی گرم بر لیتر و در pH برابر 5 اتفاق افتاد. در شرایط بهینه و با استفاده از جاذب خام، در حدود 65 درصد یون فسفر حذف شد، درحالی که در مورد خاک های اصلاح شده در حدود 78 درصد یون فسفر حذف گردید.
نتیجه گیری
به طورکلی، نتایج نشان داد که خاک های زرد و قرمز خام به علت بالابودن میزان کلسیم قادرند یون فسفات را در حد قابل قبولی حذف کنند و چنانچه با اتیلن دی آمین تترا استیک اسید اصلاح شوند قابلیت حذف آن ها به طور چشمگیری افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!