بررسی توزیع عمودی سطح برگ و ماده خشک ریحان (Ocimum basilicum L.)، گاوزبان اروپایی (Borago officinalis L.) و گیاهان پوششی در شرایط رقابت با علف های هرز

چکیده:
نحوه توزیع سطح برگ و ماده خشک از فاکتورهای موثر بر میزان جذب تشعشع، تبخیر و تعرق کانوپی و در نهایت تجمع ماده خشک و عملکرد دانه در گیاهان محسوب می شود. به منظور بررسی توزیع عمودی سطح برگ و ماده خشک ریحان (Ocimum basilicum L.) و گاوزبان اروپایی (Borago officinalis L.) و در رقابت با علف های هرز تحت تیمارهای گیاهان پوششی، آزمایشی به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی با هشت تیمار و سه تکرار در مزرعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال 1392 اجرا گردید. تیمارهای آزمایش شامل کاشت گیاهان پوششی ماش (Vigna radiate L.) و شبدر ایرانی (Trifolium resupinatum L.) در بین ردیف های ریحان و گاوزبان اروپایی بود، علاوه بر این دو تیمار کاشت خالص ریحان و گاوزبان اروپایی در شرایط وجین و عدم وجین علف های هرز در هر تکرار منظور شد. ارزیابی سطح برگ و ماده خشک هر یک از گیاهان در لایه های مختلف کانوپی (20-0، 40-20، 60-40، 80-60، 100-80، 120-100 و 140-120 سانتی متر)، در 75 روز بعد از کاشت انجام گرفت. نتایج نشان داد که توزیع عمودی سطح برگ ریحان در همه تیمارها به جز حضور علف های هرز به بالاترین لایه کانوپی یعنی 60-40 سانتی متر محدود گردید. درحالی که توزیع عمودی ماده خشک در کانوپی ریحان در شرایط حذف علف های هرز در همه لایه های کانوپی حفظ گردید. هم چنین عدم حضور رقیب در مجاورت گاوزبان اروپایی موجب اختصاص سطح برگ و ماده خشک به هر سه لایه کانوپی گردید. مطالعه توزیع عمودی درصد سطح برگ و ماده خشک در گیاهان پوششی حاکی از آن بود که شبدر و ماش در مجاورت ریحان از یکنواختی توزیع در بین تمامی لایه ها برخوردار بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
406 تا 420
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!