بررسی تنوعات مورفولوژی زائده Uncinate استخوان اتموئید با استفاده ازتصاویر CBCT

چکیده:
مقدمه
زائده ی uncinate، لندمارک کلیدی است که در آغاز جراحی اندوسکوپیک سینوس خارج می شود و همچنین نقش مهمی در تهویه ی مئاتوس میانی و سینوس ها دارد. هدف از این مطالعه، مشاهده و طبقه بندی تنوعات آناتومیکی زائده ی uncinate با استفاده از تصاویر بازسازی شده ی مولتی پلنار توموگرافی کامپیوتری با اشعه ی مخروطی CBCT (Cone beam computed tomography) می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، تصاویر توموگرافی کامپیوتری با اشعه ی ایکس مخروطی از ناحیه ی پارانازال 120 بیمار (63 نفر مرد و 57 نفر زن با سن بالاتر از 18 سال) بررسی شدند. اتصال فوقانی زائده ی uncinate مشاهده و بر اساس طبقه بندی لندزبرگ و فریدمن دسته بندی صورت گرفت. میزان نوماتیزاسیون و انحراف به سمت کف اوربیت زائده ی uncinate نیز بررسی گردید. نتایج با استفاده از آزمون Chi-Square و محاسبه ی ضریب کاپا ارزیابی شد (05/0 = α).
یافته ها
اتصال آن یا نوع blunt از بالاترین شیوع یعنی 4/40 درصد برخوردار بود. بعد از آن به ترتیب اتصال به سلول اگرنازی (type 2) با 3/33 درصد و اتصال به لامینا پاپیراسه (type 1) با 5/12 درصد شیوع داشتند. اتصال زائده ی uncinate به شاخک میانی (type 6) 5/4 درصد و اتصال به قاعده ی جمجمه (type 5) 1/4 درصد شیوع داشت. دو شاخه شدن زائده ی uncinate و اتصال همزمان آن به لامینا پاپیراسه و محل اتصال شاخک میانی و صفحه ی غربالی (type3)، 9/2 درصد شیوع داشت و اتصال به محل اتصال شاخک میانی و صفحه ی غربالی (type 4) از کمترین شیوع یعنی 6/1 درصد برخوردار بود. اتصال به ریم تحتانی اوربیت نیز، 9/2 درصد شیوع داشت. میزان هوادار شدن زائده ی uncinate نیز 7 درصد به دست آمد. در 3 درصد از موارد نیز سینوس ماگزیلاری atelectasis و هیپوپلاستیک مشاهده شد.
نتیجه گیری
ارزیابی تنوعات اناتومیک زائده ی uncinate و میزان هوادار شدن آن پیش از عمل جراحی، در جلوگیری از صدمه به ساختار اطراف در حین جراحی نقش بسیار مهمی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
403 تا 412
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!