تیموکینون ماده ای طبیعی و متوقف کننده حرکت اسپرم در طب باروری: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نونوکسینول 9 یک سورفاکتانت غیر یونی است که بخاطر اثرات کشندگی آن بر اسپرم بطور وسیع مورد استفاده است. بدلیل آنکه نونوکسینول 9 ممکن است سبب تخریب احتمالی بافت های پوششی دستگاه تناسلی زن شود، یافتن ترکیبات جدید متوقف کننده حرکت اسپرم ضروری است.

هدف

هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات تیموکینون به عنوان یک ماده بالقوه متوقف کننده حرکت اسپرم، بر روی حرکت و بقا اسپرم انسان بود.

موارد و روش ها

در این مطالعه تجربی، اثرات مقادیر 5، 10، 20، 50، 100 میکروگرم بر میلی لیتر، 1 و 10 میلی گرم بر لیتر تیموکینون بر نمونه های مایع منی نوروموزواسپرم مورد بررسی قرار گرفت. تحرک و بقا اسپرمی در کسرهایی از نمونه مایع منی که فاقد و یا حاوی تیموکینون بودند، مقایسه شدند. 32 نمونه مایع منی جهت ارزیابی اثرات تیموکینون بر تغییرات غشاء میتوکندری تحت تاثیر 50 میکروگرم بر میلی لیتر تیموکینون قرار گرفتند. بررسی فلوسیتومتری پس از رنگ آمیزی اسپرم ها با JC-1انجام پذیرفت.

نتایج

مقادیر بالای 20 میکروگرم بر میلی لیتر تیموکینون تمامی اسپرمها را بالاخره در محیط کشت متوقف می کنند. افزودن میزان 50 میکروگرم بر میلی لیتر تیموکینون، درصد اسپرم های زنده را بطور معنی دار کاهش نمی دهد و نتایج فلوسیتومتری نشانگر آن هستند که این میزان از تیموکینون می تواند پتانسیل غشاء داخلی میتوکندری را کاهش دهد.

نتیجه گیری

تیموکینون می تواند بدون کاهش جمعیت اسپرم های زنده، حرکت اسپرم ها را در محیط کشت متوقف نماید. بنابراین، تیموکینون را می توان به عنوان یک ماده شیمیایی جدید طبیعی که توانایی بالقوه در متوقف کردن اسپرم ها دارد، مورد توجه قرار داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
641 تا 648
لینک کوتاه:
magiran.com/p1766909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!