عوامل پیش بینی کننده ی رفتار تغذیه ای سالم دانش آموزان دبستان منطقه 5: کاربردی از رویکرد فرآیند عمل بهداشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مطالعه ی حاضر با هدف تعیین ارتباط متغیرهای روانی اجتماعی مبتنی بر رویکرد فرایند عمل بهداشتی در مادران با رفتار تغذیه ای سالم در دانش آموزان دبستان های غیردولتی منطقه 5 تهران طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها
این مطالعه ی مقطعی در سال 95-1394 انجام شد. تعداد 200 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ایوارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه ی استاندارد بسامد غذایی و سئوالات مبتنی بر مدل رویکرد فرآیند عمل بهداشتی برای رفتار تغذیه ای سالم جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آنالیز مسیر توسط نرم افزار LISREL تحلیل شدند.
یافته ها
در فاز انگیزشی، خطر درک شده (05/0>p، 40/0-=β)، انتظار نتایج (05/0>p، 34/0-=β) و خودکارآمدی عمل (05/0>p، 23/0=β) با قصد انجام رفتار تغذیه ای سالم مرتبط بودند. به علاوه، خودکارآمدی عمل به طور معنی داری با خودکارآمدی از عهده برآیی (001/0>p، 27/0=β) مرتبط بود و 59 درصد واریانس خودکارآمدی از عهده برآیی را توضیح داد. در فاز ارادی، برنامه ریزی برای عمل (001/0>p، 28/0=β)، برنامه ریزی برای از عهده برایی (001/0>p، 34/0=β)، خودکارآمدی از عهده ی برآیی (001/0>p، 27/0=β) و خودکارآمدی بهبود (001/0>p، 31/0=β) به طور مثبتی با رفتار تغذیه ای سالم مرتبط بودند و 79 درصد واریانس رفتار تغذیه سالم را توضیح می دادند.
نتیجه گیری
همبستگی قوی بین متغیرهای روانی اجتماعی در مادران با رفتار تغذیه ای سالم دانش آموزان، نشان دهنده ی نقش و مسئولیت مهم والدین، به خصوص مادران، در شکل گیری رفتار و عادات غذایی کودکان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
252 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p1768791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!