تاثیر تمرینات در آب بر QT قلبی بر روی بیماران مبتلا به اختلال هول (Panic)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اختلال هول (Panic)، جزء اختلالات روانی شایع می باشد و با وقوع غیر منتظره و خود به خودی حملات Panic مشخص می گردد که با علایم شناختی و جسمی همراه است و می تواند باعث عوارض قلبی- عروقی، تنفسی، عصبی و روده ای، تعریق، لرز، تب و عوارض روان شناختی گردد. با توجه به این که تمرینات در آب، در کاهش علایم قلبی- عروقی موثر است، هدف از انجام مطالعه ی حاضر، تعیین تاثیر تمرینات در آب بر QT قلبی در بیماران مبتلا به اختلال Panic بود.
روش ها
جهت انجام این تحقیق، 36 زن مبتلا به اختلال Panic با میانگین سن 45/6 ± 6/38 سال و وزن 04/11 ± 64/70 کیلوگرم پس از طی غربالگری پزشکی به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (18 = n) قرار گرفتند. QT با استفاده از الکتروکاردیوگرافی (Electrocardiography یا ECG) قبل و بعد از 12هفته اندازه گیری شد. گروه مورد در یک برنامه ی 12 هفته ای تمرینات در آب (هر هفته 3 جلسه ی یک ساعته با شدت 85-50 درصد بیشترین ضربان قلب) شرکت کردند. گروه شاهد به زندگی معمول خود ادامه دادند. پس از 12 هفته، کلیه ی متغیرها دوباره اندازه گیری شد. به منظور مقایسه ی درون گروهی، از آزمون Paired t و مقایسه ی بین گروهی از آزمون ANCOVA استفاده شد.
یافته ها
مقایسه ی میانگین دو گروه برای شاخص های مورد مطالعه نشان داد که پس از 12 هفته تمرینات در آب، QT، QTC، QRS و میزان ضربان قلب (Heart rate یا HR) در بیماران مبتلا به اختلال Panic در گروه مورد، نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری داشت (001/0 > P).
نتیجه گیری
می توا ن از تمرینات در آب به عنوان یک روش درمانی برای بهبود شاخص های قلبی- عروقی در بیماران مبتلا به اختلال Panic استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1483 تا 1489
لینک کوتاه:
magiran.com/p1775740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!