تاثیر استفاده از اسپری های استنشاقی با و بدون استفاده از آسم یار بر میزان اشباع اکسیژن خون در بیماران مبتلا به آسم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
آسم شایع ترین بیماری دستگاه تنفسی است. یکی از روش های تجویز داروهای مورد استفاده در بیماران مبتلا به آسم، استفاده از اسپری استنشاقی است که به دو صورت با آسم یار و بدون آسم یار مورد استفاده قرار می گیرند. تاثیر استفاده از آسم یار بر بهبود بیماران مبتلا به آسم همیشه مورد بحث بوده است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر استفاده از اسپری های استنشاقی بر میزان اشباع اکسیژن خون شریانی با و بدون استفاده از آسم یار در بیماران مبتلا به آسم انجام گرفت.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع مداخله ای– تجربی بود که در بیماران مبتلا به آسم بستری در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1395 انجام شد. .تعداد 60 بیمار که دارای معیار ورود به پژوهش بودند با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در گروه با آسم یار و بدون آسم یار قرار گرفتند. با کمک پرسشنامه و برگه ثبت اطلاعات، داده ها در سه روز متوالی در ساعت نه صبح جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و تحلیل واریانس با اندازه های مکرر و آزمون تی مستقل انجام شد.
یافته ها
میانگین اشباع اکسیژن خون در گروه بدون آسم یار از 6.03257± 87.7667 در روز اول به 5.86251± 88.9 در روز سوم و در گروه با آسم یار از 5.01366 ± 89.9667 در روز اول به 3.38760 ± 94.8 در روز سوم افزایش یافت و بین سطوح زمان– گروه در دو گروه با آسم یار و بدون آسم یار اختلاف معنا داری مشاهده شد (0.001P<).
نتیجه گیری کلی: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر به نظر می رسد استفاده از آسم یار در هنگام مصرف اسپری می تواند تا حد زیادی بر بهبود عملکرد ریوی و بالا بردن میزان اشباع اکسیژن خون تاثیر مثبتی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!