بررسی کیفی روغن های مصرفی و باقی مانده در محصولات غذایی تهیه شده در اغذیه فروشی ها و قنادی های شهرستان های شاهین شهر و میمه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
حرارت دادن زیاد روغن های خوراکی در حضور هوا، سبب تغییرات اکسیداتیو و تولید هیدروپراکسیدها و ترکیبات فرار خطرناک در آن ها می گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان عدد پراکسید، رانسیدیته و مقایسه این دو شاخص در روغن های مصرفی و باقی مانده در قنادی ها و اغذیه فروشی های شهرستان های شاهین شهر و میمه در سال 1391 صورت گرفت.
روش ها
در این مطالعه، 103 نمونه روغن از کارگاه های قنادی و اغذیه فروشی ها به صورت تصادفی جمع آوری شد. نمونه گیری وآزمایش پراکسید به ترتیب طبق روش های شماره 493 و 4179 استاندارد ایران و آزمایش رانسیدیته نیز طبق روش Kereisانجام گرفت. جهت بررسی صحت نتایج، تعدادی از نمونه ها به طور هم زمان به سه آزمایشگاه دانشکده بهداشت، خصوصی ابن سینا و غذا و داروی اصفهان ارسال گردید.
یافته ها
100 درصد روغن های خام و 3/88 درصد روغن های پخته شده و استخراجی، از نظر عدد پراکسید مجاز بودند. از نظر رانسیدیته نیز 100 درصد نمونه روغن های خام سالم بودند؛ در حالی که 100 درصد نمونه روغن های پخته شده و 0/85 درصد روغن های استخراج شده فاسد بودند. همچنین، 8/16 و 0/75 درصد نمونه های گرفته شده از واحدهای با معیار بهداشتی و بهسازی پراکسید بالاتر از حد مجاز داشتند. نتایج به دست آمده از آزمایشگاه دانشکده بهداشت و ابن سینا، تطابق کاملی را با هم نشان داد.
نتیجه گیری
انجام آزمایش پراکسید به تنهایی جهت تعیین کیفیت روغن ها کافی نیست و باید از آزمایش های دیگری مانند رانسیدیته نیز استفاده نمود. همچنین، وضعیت بهداشتی واحدهای تولیدی، نقش بسزایی در بهبود این شاخص ها دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
312 تا 316
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!