پهنه بندی غلظت نیترات آبخوان میمه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه افزایش غلظت ترکیبات نیتریت و نیترات در منابع آب زیرزمینی، باعث ایجاد نگرانی هایی در محیط های کشاورزی و صنعتی شده است. نیترات به عنوان یکی از شاخص های شیمیایی آلودگی آب، از دیرباز مورد توجه بوده است. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین مقادیر نیترات در آبخوان میمه در استان اصفهان بود.
روش ها
از 10 حلقه چاه بر اساس اصول نمونه برداری استاندارد، نمونه گرفته شد و نمونه ها جهت آنالیز مقدار نیترات به آزمایشگاه آب منتقل گردید. اندازه گیری مقدار نیترات به روش اسپکتروفتومتری صورت گرفت. سپس پهنه بندی غلظت نیترات با استفاده از نرم افزار ArcGIS و مدل های میان یابی ترسیم شد.
یافته ها
میزان هدایت الکتریکی (Electrical conductivity یا EC) چاه های انتخابی بین 823 تا 4170 میکروزیمنس بر سانتی متر و میانگین غلظت نیترات 77/19 ± 64/30 میلی گرم در لیتر به دست آمد. حداقل و حداکثر غلظت نیترات به ترتیب 51/8 و 43/59 میلی گرم در لیتر بود. انحراف معیار در 68 درصد داده ها مشاهده گردید که پراکندگی نزدیک به میانگین را نشان داد.
نتیجه گیری
میزان EC نمونه های آب از دامنه ارتفاعات و نواحی تغذیه دشت در شمال خاوری و باختری به سمت مرکز دشت افزایش می یابد. همچنین، بالاترین غلظت نیترات به قسمت جنوبی آبخوان اختصاص داشت که به احتمال زیاد ناشی از بالا بودن سطح آب زیرزمینی و فعالیت های کشاورزی در منطقه می باشد. اگرچه میانگین غلظت نیترات در نمونه ها از 50 میلی گرم در لیتر کمتر است، اما با این وجود حفاظت از منابع آب زیرزمینی در برابر ورود آلاینده ها ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
334 تا 339
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!