مطالعه مقایسه ای مصرف اوره در تقسیط با پوشش گوگردی و بازدارنده نیتریفیکاسیون بر بهره وری نیتروژن و عملکرد برنج در دو خاک شالیزاری متفاوت

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اگرچه نیتروژن از عوامل موثر در تولید برنج است، ولی بهره وری آن در اراضی غرقاب نسبت به اراضی غیرغرقاب کمتر می باشد. به منظور بررسی آثار تقسیط اوره، مصرف اوره با پوشش گوگردی و بازدارنده نیتریفیکاسیون بر عملکرد برنج و مقدار جذب و بهره وری نیتروژن در دو مزرعه تحقیقاتی (ایستگاه های کیسوم و خاک و آب) موسسه تحقیقات برنج کشور که دارای خاک های متفاوت بودند، آزمایشی با شش تیمار در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار و کاشت برنج رقم خزر اجرا شد. در این مطالعه، آثار کود اوره پوشش دار و مصرف بازدارنده نیتریفیکاسیون (2 و 5-دی متیل پارا بنزو کوئینون) همراه با اوره و تقسیط کود اوره طی دو و سه مرحله مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد که در مزرعه کیسوم با خاک دارای بافت سبک، عملکرد کاه، جذب نیتروژن دانه، جذب نیتروژن کاه و جذب کل به طور معنی داری تحت تاثیر تقسیط اوره قرار گرفتند. در این مزرعه، حداکثر جذب نیتروژن دانه ، کاه و جذب کل با مصرف90 کیلوگرم نیتروژن خالص در هکتار از منبع اوره طی سه تقسیط مساوی، یک سوم در هر یک از مراحل نشاکاری، پنجه زنی و تشکیل خوشه در غلاف (تیمار T5) به دست آمد، در حالی که حداکثر عملکرد دانه با مصرف 90 کیلوگرم نیتروژن خالص در هکتار از منبع کود اوره پوشش دار در مرحله نشاکاری (تیمار T2) مشاهده شد. در مزرعه خاک و آب، اثر تیمارها بر عملکرد دانه، عملکرد کاه و جذب نیتروژن دانه و کاه در سطح احتمال یک درصد معنی دار شد، به طوری که بیشترین مقدار عملکرد دانه و کاه و جذب نیتروژن دانه و کاه در تیمار T5 مشاهده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که برای رقم پرمحصول خزر با طول دوره رشد طولانی در خاک های با بافت متوسط تا سنگین، تقسیط اوره طی سه مرحله و در خاک های با بافت سبک تا متوسط، مصرف اوره با پوشش گوگردی همراه با روش تقسیط، مناسب ترین روش مصرف است.
زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1780045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!