مقایسه تاثیر پادزیست محرک رشد با برخی زیست یار های داخلی و محصولات همسان وارداتی بر شاخص های عملکردی، اقتصادی و ریخت شناسی روده کوچک در جوجه های گوشتی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این آزمایش باهدف بررسی و ارزیابی تاثیر پادزیست (آنتی‏بیوتیک) محرک رشد با برخی زیست یار (پروبیوتیک)‏های داخلی و فرآورده های همسان وارداتی بر عملکرد، شاخص‏های اقتصادی و ریخت‏شناختی روده کوچک با شمار 540 قطعه جوجه یک روزه گوشتی در قالب طرح کامل تصادفی با شش تیمار و پنج تکرار انجام شد. زیست یار‏های پدی‏گارد و لاکتوفید به‏عنوان فرآورده های داخلی و زیست یار‏های باکتوسل و پریمالاک به‏عنوان فرآورده های وارداتی استفاده شد. تیمارها شامل: 1- جیره پایه (شاهد) و جیره پایه به همراه 2- پادزیست 3- زیست یار باکتوسل 4- زیست یار پدی‏گارد 5- زیست یار پریمالاک 6- زیست یار لاکتوفید بودند. مقایسه مستقل برای مقایسه تاثیر زیست یار در برابر گروه های شاهد و پادزیست، زیست یار‏های ایرانی در برابر وارداتی و زیست یار‏های تک‏سویه در برابر چندسویه استفاده شد. در دوره آغازین پریمالاک باعث کاهش و تیمارهای پادزیست و باکتوسل موجب افزایش در خوراک مصرفی و افزایش وزن بدن شدند (05/0>P). این تغییرات تاثیری بر ضریب تبدیل غذایی نداشت (05/0>P). شاخص‏های اقتصادی، شاخص تولید و وزن بدن بین تیمارها تفاوت معنی‏دار نشان ندادند. پادزیست موجب کاهش طول پرز، سطح پرز و عمق کریپت شد و پریمالاک افزایش در ارتفاع و سطح پرز در میان روده (ژژونوم) را نشان داد (05/0>P). در مقایسه مستقل پادزیست در برابر زیست یار موجب بهبود در عملکرد، سود ناخالص و همچنین کاهش در طول میان روده، عمق کریپت، ارتفاع و سطح پرز شد (05/0>P). کاهش عمق کریپت در انتهای روده کوچک (ایلئوم) تنها تغییر ایجادشده با مصرف زیست یار‏های داخلی در برابر فرآورده های وارداتی بود (05/0>P). به عنوان نتیجه گیری کلی، تفاوت معنی‏داری بین زیست یار‏های ایرانی، وارداتی و پادزیست آزمایشی نسبت به گروه شاهد در شاخص‏های عملکردی و اقتصادی در کل دوره مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
321 تا 334
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!