مقایسه کارکردهای اجرایی و سبک های دلبستگی در دانش آموزان با و بدون نافرمانی مقابله ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
افزایش شیوع اختلال های رفتاری در کودکان، یکی از عوامل بروز نگرانی در مورد بهداشت روانی و تاثیر آن بر رشد و عملکرد کودکان است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی در بعد سازماندهی برنامه ریزی و توجه انتخابی-سرعت پردازش با سبک های دلبستگی در دانش آموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابله ای بود.
روش و
مواد
طرح مطالعه از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر با اختلال نافرمانی مقابله ای و عادی پایه های سوم تا ششم مقطع ابتدایی، شهر کرج در سال تحصیلی94-1393 بود.40 دانش آموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای به روش در دسترس و 40 دانشآموز بدون اختلال نافرمانی مقابله ای به صورت خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان آزمون Ray Andre ،d2 مقیاس دلبستگی در کودکی میانه و آزمون تشخیصی علائم مرضی کودکان را پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و t مستقل تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که سازماندهی-برنامه ریزی هم در مرحله ترسیم از روی شکل )001/0 P،20/4=)78(t( و هم در مرحله ترسیم از حفظ)001/0>P،45/3=)78(t( در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای ضعیفتر از کودکان بدون اختلال نافرمانی مقابله ای است ولی در توجه انتخابی- سرعت پردازش تفاوت وجود ندارد )05/0>P، 20/4=)78(t(.
نتیجه گیری
کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای به طور معناداری ضعیفتر از کودکان عادی است و نیز وجود دلبستگی ناایمن در این کودکان پیامدهایی چون انجام رفتارهای مقابله ای، ضعف در تحصیل و عدم برقراری رابطه مناسب با دیگران را در بردارد. لذا پیشنهاد میشود، درمانگران مداخلات بالینی لازم را برای تقویت و اصلاح رابطه مادر-کودک و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی در نظر بگیرند تا در عملکرد اجتماعی و تحصیلی آنها بهبود حاصل گردد
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!