اثر سنجی استفاده از علائم هشداری شنیداری در افزایش ایمنی عابر پیاده درمعابر شهری بر اساس شاخص های تداخل ترافیک

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
افزایش سرعت و روانی حرکت از جمله اهداف مدیریت ترافیک شهری محسوب می شود. از طرف دیگر این افزایش سرعت باعث افزایش شاخص خطر در نقاط تلاقی وسایل نقیله و عابر پیاده می گردد. استفاده از علائم ترافیکی یکی از راهکار های افزایش احتیاط رانندگان در این نقاط می باشد که کارآئی آنها به عوامل متعدد بستگی دارد.
در این تحقیق سعی گردیده تا با نصب تابلوی گویا و فرستادن پیام های هشداری شنیداری مبنی بر نزدیک شدن به محل عبور عابر به روی امواج رادیوئی اف ام خودروها توجه رانندگان بیش از پیش به چنین موقعیت های جلب شوند تا میزان تداخلات بحرانی بین وسیله نقلیه و عابرپیاده کاهش یافته و در نهایت باعث افزایش ایمنی عابر پیاده گردد. از آنجایکه نتایج این تحقیق بر اساس شاخص های تداخل ترافیکی و مشخصا شاخص زمان مانده تا برخورد مدلسازی شده است، برای این کار داده های تداخلی بر اساس سیستم خودکار مبتنی بر داده های ویدیوئی، از سه منطقه مختلف شهرستان قم جمع آوری گردید. در این تحقیق پس تصویر برداری از مناطق مورد مطالعه در دو حالت با ارسال پیام هشداری صوتی و بدون آن به رانندگان، وضعیت تداخل وسایل نقلیه و عابران پیاده بر اساس شاخص TTC مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده از مدل های این تحقیق بیانگر آنست که تابلوی گویا تداخلات کلی بین وسیله و عابر را 10% ، تداخلات بحرانی بین این دو کاربر را 26% کاهش داده و به میزان 124/0 در افزایش زمان مانده در برخورد وسیله با عابر اثر مثبت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!