بررسی شیوع شناختی خشونت و آسیب های ناشی از آن در مراجعین به مرکز کشیک پزشکی قانونی تهران در سال 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
خشونت ها شامل طیفی از اعمال عمدی خشن جسمی، روانی، عاطفی و کلامی میباشدکه تاثیر منفی بر سلامت جسم و روان فرد و درک از خود بر جای می گذارد. بررسی وشناخت زمینه های ایجاد کننده خشونت و شناخت صدمات ناشی از آن می تواند در پیشگیری و کاهش عوارض جسمی و روانی آن کمک کننده باشد. شناخت اعضایی که بیشتر در نزاع ها صدمه می بینند و انجام پژوهش های بنیادی می تواند افقهای تازه ای در جهت اجرای کارشناسی پزشکی قانونی و نیز مواجهه آسیب شناسی اجتماعی با معضل خشونت در سطح جامعه بگشاید.
روش بررسی
این پژوهش بصورت مطالعه توصیفی بود. در این مطالعه تعداد 1000 نفر از مراجعین مرکز کشیک شب اداره کل پزشکی قانونی استان تهران در مقطع زمانی سال 1394 که در اثر بروز خشونت دچار آسیب شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. محرمانه بودن مشخصات مراجعین و داوطلبانه بودن تکمیل پرسشنامه بعنوان ملاحظات اخلاقی مد نظر قرار گرفت. مصدومین مراجعه کننده که از طرف مراجع قضایی یا انتظامی معرفی شدند توسط پزشکان مربوطه مورد معاینه قرار گرفته و مشخصه های دموگرافیک و بالینی آنان در پرسشنامه های مخصوص جمع آوری گردید؛ و در نهایت داده ها پس از کدبندی توسط نرم افزار آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
32.5 % (188 نفر) از مراجعین را زنان و 66%(331 نفر) را مردان تشکیل می دادند.342 نفر در محدوده سنی 30-40 بودند. بیشترین علت بروز خشونت مربوط به اختلافات زن و شوهر به میزان 16.4% و پس از ان درگیری بر سر فضای مشاع شهری و مسکونی به میزان 13.9% ثبت گردیده است. عمده وسیله ایراد ضرب و جرح ضربات مشت به میزان 46% می باشد. یشترزمان بروز خشونت مابین 12 ظهرتا 8 شب بوده است. بیشترین ضایعه ایجاد شده در سطح بدن بصورت کبودی، قرمزی و سیاه شدگی بود (38.2%) 18.5% مراجعین دارای سابقه نزاع قبلی بودند.
نتیجه گیری
در مجموع نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده افزایش خشونتهای خانوادگی خصوصا علیه زنان در سطح جامعه، تعداد زیاد درگیری بر سر فضای مشاع مسکونی و بروز خشونتهای بسیار بدلیل مسائل ترافیکی همچون درگیری بر سر پارک خودرو می باشد که این امر لزوم اهتمام بیشتر به ترویج و تلطیف روابط زناشویی و پرداختن به حل مشکلات روان شناسی و مشاوره ای در برنامه های فرهنگی و اجتماعی این حوزه واز سوی دیگر ارتقاء بهداشت روانی جامعه و آموزش همگانی فرهنگ درست زندگی مشترک در مجموعه های مسکونی در سطح جامعه را می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!