بررسی متغیرهای انسانی و سازمانی به عنوان پیش بین های آگاهی از موقعیت کاری در میان کارکنان عملیاتی شرکت خودروسازی پارس خودرو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پژوهش حاضر به منظور بررسی متغیرهای انسانی و سازمانی به عنوان پیش بین های آگاهی از موقعیت کاری در میان کارکنان انجام شد. فرض بر این بود که متغیرهای انسانی (خستگی، خواب آلودگی، استرس شغلی، سرنوشت گرایی، ویژگی های شخصیتی و نارسایی های شناختی) و متغیرهای سازمانی (گران باری شغلی، جو ایمنی و تعارض های بین فردی در کار) می توانند به عنوان متغیرهای پیش بین، کارکنان با آگاهی از موقعیت کاری پایین و بالا را از همدیگر تفکیک نمایند.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی می باشد. از بین کلیه کارکنان عملیاتی شاغل در شرکت خودروسازی پارس خودرو که در سال 1394 مشغول فعالیت بودند تعداد 200 نفر با استفاده روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند که از این تعداد 154 پرسش نامه تکمیل شده از بین کارکنان جمع آوری شد. در ابتدا شرکت کنندگان با استفاده از مقیاس آگاهی از موقعیت کاری، به دو گروه (کارکنان با آگاهی از موقعیت کاری پایین و بالا) تقسیم شدند. سپس هر گروه با استفاده از سایر پرسشنامه ها موردسنجش قرار گرفتند. در این پژوهش برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل ممیز استفاده شد.
یافته ها
یافته های حاصل از کاربرد معادله ممیز، فرضیه پژوهش را تایید کرد. به بیان دیگر، می توان از روی ویژگی های انسانی و سازمانی آگاهی از موقعیت کاری را در میان کارکنان پیش بینی شوند. همچنین نتایج پژوهش حاضر اهمیت خواب آلودگی، استرس شغلی، ویژگی های شخصیتی (روان رنجور خویی، برون گرایی، توافق جویی و وجدانی بودن)، نارسایی های شناختی و جو ایمنی را به عنوان پیش بین های آگاهی از موقعیت کاری نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت متغیرهای انسانی و سازمانی در پیش بینی آگاهی از موقعیت کاری، پیشنهاد می شود در گزینش و آموزش کارکنان برای به کارگماری آن ها در مناطق عملیاتی و پرخطر بر این متغیرها تاکید شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!