ارزیابی کیفیت فرآورده های پلاکتی آذربایجان شرقی و مقایسه میزان تغییرات آن در پایگاه و مرکز درمانی طی دوران نگهداری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف نحوه نگهداری فرآورده های پلاکتی بر روی اثر بخشی فرآورده پلاکتی تزریقی تاثیری به سزا دارد. نحوه نگهداری فرآورده پلاکت در مراکز انتقال خون مطابق دستورالعمل های سازمان می باشد ولی اطلاع روشنی از وضعیت نگهداری آن در مراکز درمانی و میزانPSL ( platelet storage lesion) ناشی از آن در دست نیست. لذا در این تحقیق قصد داریم تا این مهم را تا روز پنجم نگهداری در شرایط پایگاه و مرکز درمانی بررسی و مقایسه نمائیم.
مواد و روش هادر این مطالعه توصیفی، 30 فرآورده پلاکتی به صورت تصادفی طی 3 ماه از اردیبهشت تا مرداد 1394 انتخاب و در شرایط نگهداری پایگاه و مرکز درمانی قرار گرفتند. آزمایش های شمارش پلاکتی و گلبول های سفید، MPV، pH، آلودگی باکتریایی، بیان گلیکوپروتئین های CD62P و CD63 در روزهای 1، 3، 5 انجام گردید. نتایج ابتدا با روش کولوگروف اسمیرنوف و سپس با استفاده از روش های آماری paired t-test و t-test مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته هافرآورده های پلاکتی پایگاه در روز اول تولید، با استانداردهای ملی مطابق بودند. لیکن طی نگهداری کاهش معناداری در شمارش پلاکتی، لکوسیتی و pHو افزایش معنا داری درMPV و بیان مارکرهای CD62P و CD63 در هردو مرکز دیده شد(001/0p<). تفاوت بین مرکز درمانی و مرکز انتقال خون معنادار نبود.
نتیجه گیریمطالعه حاضر نشان داد کیفیت فرآورده های پلاکتی تولیدی تا روز سوم در محدوده استاندارد قرار داشت، لیکن در روز پنجم، از لحاظ شمارش پلاکتی در محدوده پائین تر از استاندارد قرار گرفت. تفاوت معنا داری بین کیفیت فرآورده های پلاکتی پایگاه و مرکز درمانی یافت نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!