اثر ضد باکتری آمنیون کرایوپرزرو شده بر رشد اشریشیاکلی، استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پرده آمنیون خواص کاربردی فراوانی از جمله خاصیت ضدباکتری دارد که به واسطه پپتیدهایی مانند الافین اعمال می شود. به ‏دلیل محدودیت های استفاده از بافت تازه تهیه شده، روش های گوناگونی برای نگهداری طولانی مدت آمنیون وجود دارد. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر کرایوپرزویشن، به عنوان یکی از روش های معمول نگهداری پرده آمنیون، بر خاصیت ضدباکتری آن علیه رشد باکتری های شایع در بالین انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی تاثیر پرده آمنیون تازه (از سزارین انتخابی) و کرایوپرزرو (10% دی متیل سولفوکساید) بر رشد 3 سویه باکتریایی استاندارد شامل اشریشیاکلی، استافیلوکوکوس اورئوس، سودوموناس آئروژینوزا و دو سویه بالینی اشریشیاکلی با روش انتشار از دیسک بررسی شد. در این روش پس از کشت باکتری ها، قطعه‏ای از بافت تازه یا کرایوپرزرو، در پلیت کشت قرار داده شد. ‏پس از انکوباسیون، تعداد پلیت های دارای هاله عدم رشد و اندازه هاله عدم رشد اندازه‏گیری شد. همچنین مقدار الافین در آمنیون با استفاده از روش الایزا اندازه گیری گردید.
یافته ها
پرده آمنیون تازه مانع از رشد سودوموناس آئروژینوزا و دو سویه بالینی اشریشیاکلی شد ولی تاثیری بر رشد سویه های اشریشیاکلی استاندارد و استافیلوکوکوس اورئوس نداشت. پرده آمنیون کرایوپرزرو در مورد تعداد پلیت های دارای هاله عدم رشد تفاوتی با بافت تازه نداشت. میزان الافین بصورت معنی داری در بافت کرایوپرزرو کاهش یافت (0/01p<).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که خاصیت ضد باکتریایی پرده آمنیون وابسته به سویه باکتری است. همچنین فرآیند کرایوپرزرویشن خواص ضدمیکروبی سلول های بنیادی در پرده آمنیون را حفظ می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!