اثربخشی ترکیب تجویز دارو و آرام سازی بر میزان تخمک گذاری و کاهش استرس ناشی از ناباروری در زنان دچار تنبلی تخمدان در مقایسه با دارو درمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
استرس سبب اختلال در باروری می شود، لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی آرام سازی بنسون بر کاهش استرس ناشی از ناباروری در زنان نابارور و به عنوان مکمل دارودرمانی برافزایش تخمک گذاری آنان صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه در سال 1395 بر روی زنان مراجعه کننده به یکی از کلینیک های شهر خرم آباد انجام شد. واحدهای موردپژوهش به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. شرایط ورود به مطالعه عبارت بود از: نازایی بالای یک سال، سن 34 18 سال، عدم سابقه مصرف داروهای آرام بخش، عدم سابقه قبلی آرام سازی، نداشتن هرگونه عامل نازایی به جز عدم تخمک گذاری. ابزارهای جمع آوری داده ها شامل: پرسشنامه استرس ناشی از ناباروری نیوتن و همکاران (1999)، و نتایج سونوگرافی تخمدان ها بود. توسط پزشک برای هر دو گروه لتروزول 5/2 تجویز شد. ابتدا از دو گروه پیش آزمون به عمل آمد و بعد از پایان مداخله روانی و دارودرمانی از آن ها پس آزمون به عمل آمد و سپس نتایج سونوگرافی را جویا شدیم. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS 21 با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره انجام شد و سطح معنی داری ( ) در نظر گرفته شد.
یافته ها
تشکیل فولیکول غالب در گروه آزمایش بیش از گروه کنترل بود. همچنین، مقایسه نمرات استرس دو گروه پس از مداخله حاکی از اختلاف معنی دار آماری دو گروه بود (p<0/05).
بحث و نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه آرام سازی بنسون سبب کاهش معنی دار استرس و افزایش تخمک گذاری شد. پیشنهاد می شود متخصصان علوم باروری روش آرام سازی بنسون را به عنوان مکمل دارودرمانی برای نتیجه مطلوب درمانی به کار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
620 تا 628
لینک کوتاه:
magiran.com/p1787731 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!