بررسی اثرات عمل جراحی ابدومینوپلاستی Plication بر عملکرد تنفسی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ابدومینوپلاستی، نوعی روش جراحی با هدف ایجاد شکمی با ظاهر طبیعی دیواره و ناف و ایجاد حداقل اسکار است که عوارض مختلفی را به همراه دارد. مطالعه ی حاضر با هدف ارزیابی اثرات Plication شکم به دنبال ابدومینوپلاستی بر فشار مجاری تنفسی انجام شد.
روش ها
این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی بود که بر روی 100 بیمار تحت جراحی ابدومینوپلاستی در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال 96-1395 صورت گرفت. عملکرد تنفسی بیماران از جمله میزان ضربان قلب، میزان تنفس و فشار حداکثر دمی و بازدمی، قبل و بعد از ابدومینوپلاستی ارزیابی گردید. 05/0 > P به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
100 بیمار شامل 92 زن (92 درصد) و 8 مرد (8 درصد) با میانگین سنی 89/7 ± 77/37 سال در تحقیق حاضر شرکت نمودند. تفاوت معنی داری بین میانگین فشار خون شریانی، میانگین فشار تراشه، میانگین فشار خون سیستولیک، میانگین فشار خون دیاستولیک، میانگین فشار خون و میزان تنفس بیماران قبل و پس از جراحی وجود داشت (050/0 > P)، اما میزان ضربان قلب بیماران قبل و پس از جراحی تفاوت معنی داری را نشان نداد (050/0 < P). حداقل فشار تراشه (17 میلی مترآب) و بیشترین رضایتمندی (5 از 5) با Plication فوقانی شکم 15سانتی متر و Plication تحتانی شکم 14سانتی متر به دست آمد.
نتیجه گیری
فشار تراشه و میزان تنفس می تواند جهت ارزیابی عملکرد تنفسی بلافاصله پس از ابدومینوپلاستی مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس نتایج مطالعه ی حاضر، اندازه ی Plication نقش قابل توجهی در فشار تراشه، میزان تنفس و رضایت بیماران پس از جراحی ابدومینوپلاستی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1762 تا 1766
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791883 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!