انتخاب بهترین مکان برای احداث بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی در یک شهر با استفاده از الگوریتم بهینه سازی ژنتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تصمیم گیری های کلان مدیریتی در سازمان ها نه تنها در زمان حال بلکه در آینده نیز تاثیرات عمیقی بر جنبه های مختلف سازمان دارند. اندک خطایی در تصمیم گیری ممکن است باعث هدر رفت منابع سازمان از جمله منابع مالی و انسانی شود. در این مطالعه به حل مسئله انتخاب بهترین محل برای احداث بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی که یکی از مسائل مهم در حوزه بهداشت و سلامت می باشد پرداخته می شود. به دلیل وجود فاکتورهای متعددی در تصمیم گیری و بی شمار راه حل ممکن برای این مسئله و ناتوانی انسان در حل چنین مسائلی، از الگوریتم بهینه سازی ژنتیک استفاده شده است و بهترین نقاط برای احداث بیمارستان ها محاسبه شد.
روش بررسی
این مطالعه با در نظر گرفتن شرایط واقعی که ممکن است در شهر وجود داشته باشد شبیه سازی شده است. با فرض وجود شهری با ابعاد N×N و دارا بودن چند بیمارستان و مرکز بهداشتی در سطح شهر، مسئله برای احداث سه بیمارستان مطرح شد. فاکتورهای مهمی که در تصمیم گیری تاثیرگذارند؛ سطح بهداشت، بار مراجعه و قیمت زمین در نظر گرفته شد. سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهترین نقاط برای احداث سه بیمارستان محاسبه شد.
یافته ها
سه ویژگی سطح بهداشت، بار مراجعه و قیمت زمین برای تمامی مناطق شهری به صورت تصادفی مقداردهی شد. همچنین مختصات مراکز بهداشتی که از قبل در شهر موجود بودند، مشخص شد. نکته دیگر در نظر گرفته شده، نزدیک نبودن بیش از اندازه بیمارستان ها در سطح شهر می باشد. با در نظر گرفتن حد آستانه 2/0 واحد برای حداقل فاصله بیمارستان ها (فعلی و جدید) این محدودیت اعمال شد. پس از اجرای الگوریتم با شرایط حاکم بر مسئله، سه نقطه بهینه یافت شد.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت محل احداث بیمارستان ها و مراکز بهداشتی در سطح شهر و وجود فاکتورهای زیادی برای تصمیم گیری و انتخاب مناسب ترین محل، استفاده از راهکارها و الگوریتم هایی که بتوانند بهترین راه حل را از میان بی شمار راه حل در فضای جستجوی بزرگ بیابد، اجتناب ناپذیر است. به دلیل این که انسان به تنهایی و با روش های ساده ریاضی قادر نخواهد بود تمامی ویژگی ها را در کنار هم در نظر بگیرد و فضای جستجو را بررسی و بهترین نتیجه را بیابد، با تنظیم پارامترهای الگوریتم ژنتیک و با در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای مهم به بهترین راه حل در فضای شهر دست یافتیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1793044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!