بررسی مقایسه ای اثر پیش گیرانه ی متادون و پاراستامول در کنترل درد بعد از عمل جراحی قسمت تحتانی شکم به روش بیهوشی عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
کنترل درد پس از اعمال جراحی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا، پاراستامول از داروهای ضد درد غیر مخدر با عوارض پایین است. از این رو، در مطالعه ی حاضر، به ارزیابی اثر پیش گیرانه ی متادون و پاراستامول در کنترل درد بعد از عمل جراحی قسمت تحتانی شکم به روش بیهوشی عمومی و مقایسه ی آن با گروه شاهد پرداخته شد.
روش ها
این مطالعه، به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 96 بیمار تحت عمل جراحی قسمت تحتانی شکم انجام شد. بیماران به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. به گروه اول، بعد از القای بیهوشی و قبل از برش جراحی 15 میلی گرم/کیلوگرم پاراستامول به صورت وریدی و آهسته تجویز شد. به گروه دوم، 20 دقیقه قبل از القای بیهوشی، 15/0 میلی گرم/کیلوگرم متادون به صورت عضلانی در عضله ی دلتوئید بیمار تزریق شد و در گروه سوم نیز معادل حجم داروهای پیش گفته، نرمال سالین در عضله ی دلتوئید بیمار تزریق گشت. سپس، میزان درد بیماران در هر سه گروه در ریکاوری و در بخش تا 24 ساعت با استفاده از معیار Visual analog scale (VAS) ارزیابی و ثبت شد. در نهایت، اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
شدت درد در 30 دقیقه بعد از عمل جراحی در گروه متادون با میانگین 31/0 ± 73/0 به طور معنی داری کمتر از گروه پاراستامول با میانگین 54/0 ± 53/2، و در هر دو گروه دریافت کننده ی دارو، به نحو معنی داری کمتر از گروه شاهد با میانگین 57/0 ± 97/2 بود (050/0 > P). در مقابل، از زمان 60 دقیقه به بعد تا زمان ترخیص از ریکاوری و تا 24 ساعت بعد در بخش، نمره ی درد در سه گروه اختلاف معنی داری نداشت (050/0 < P).
نتیجه گیری
بر طبق نتایج مطالعه ی حاضر، متادون تاثیر پیش گیرانه ی کاهش درد بیشتری در مقایسه با پاراستامول داشت؛ هر چند، عوارض پاراستامول کمتر از متادون بود. در نهایت، تا 24 ساعت بعد از عمل جراحی، شدت درد بیماران در دو گروه دریافت کننده ی مسکن یکسان ارزیابی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1845 تا 1851
لینک کوتاه:
magiran.com/p1795638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!