مطالعه فرآیند پالایش زیستی آلاینده یون کروم (VI) از محیط های آبی توسط پسماند سوخت زیستی با استفاده از روش آماری پاسخ رویه سطح

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این تحقیق مطالعه فرآیند حذف یون های کروم (VI) از محیط های آبی با استفاده از بیوجاذب کیک نفت، توسط روش طراحی آزمایش و مدل سازی پاسخ رویه سطح بود. بررسی فرایند در دو مرحله و هر بار با در نظر گرفتن سه متغیر انجام گرفت. در یک بخش اثرات pH محیط، دما، غلظت جاذب و در بخش دیگر غلظت جاذب، غلظت اولیه یون کروم و سرعت اختلاط مطالعه شدند. توسط روش پاسخ سطح، نمودارهای سه بعدی که شامل اثرات و برهمکنش متغیرها بود، ترسیم و تحلیل شد. افزایش دما تا°C 40 باعث جذب بیشتر کروم شد، با این حال افزایش بیشتر آن تا°C 50 کاهش جذب را نتیجه داد. در pH کمتر، جذب بیشتری اتفاق افتاد. با این حال در محیط اسیدی تر، روند کاهشی جذب کروم با دما، شدت بیشتری گرفت. در مرحله دوم، نمودارهای سه بعدی به دست آمده، صفحات با شیب مثبت را نشان دادند و به ترتیب افزایش غلظت جاذب، غلظت اولیه و دور همزن اثر مثبت بر افزایش جذب کروم داشتند. معادلات به دست آمده از روش پاسخ سطح رابطه ریاضی میزان جذب کروم بر حسب متغیرها را نشان داد، که به ترتیب ضرایب تعیین 95% و 99% برای آن ها به دست آمد. مقادیر میزان جذب برای شرایط متفاوت با استفاده از معادلات مدل شده، پیش بینی و محاسبه شده و با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شد که تطبیق رضایت بخشی را نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
923 تا 934
لینک کوتاه:
magiran.com/p1796216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!