بررسی مقایسه ای اثر بی دردی استنشاق گاز انتونوکس به تنهایی و در ترکیب با دگزامتازون در زایمان بی درد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
درد زایمان اغلب شدید بوده و عدم تسکین آن می توانید اثر سوء بر وضعیت فیزیولوژیک مادر داشته باشد. درد در حین زایمان با ترسی که مربوط به پیشرفت کندتر کار است همراه می باشد. اندازه گیری دقیق و درمان مناسب درد یک مشکل مهم برای پرسنل پزشکی و پرستاری است. انتخاب های متعددی در دوران زایمان در مورد گزینه های در دسترس برای تسکین درد وجود دارد و هر روش خطرات و منافع خاص خود را در خصوص کارایی و در دسترس بودن آن به همراه دارد. یکی ازروش های متداول کنترل درد زایمان استفاده از گاز انتونوکس است و از مهمترین معایب این روش کم اثربودن آن می باشد لذا این مطالعه با هدف مقایسه اثر بخشی استنشاق انتونوکس و استفاده همزمان انجام گرفت.1394-95از انتونوکس و دگزامتازون بر شدت درد زایمان و عوارض آنها در زنان مراجعه کننده به بیمارستان علوی در سال نفر از بیماران 10 زن باردار حاملگی اول انتخاب شدند. 100
مواد و روش ها
در این مطالعه از بین زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان علوی تحت استنشاق A مورد بررسی قرارگرفتند گروه B و A بیماردر دو گروه 90بدلایل مختلف درحین بررسی از مطالعه خارج شدند و در نهایت مورد) قرار 45 میلی گرم (8 تحت استنشاق انتونوکس و تزریق عضلانی دگزامتازون B مورد) و گروه 45انتونوکس و تزریق عضلانی پلاسبو ( ساعت بعد از مداخله اندازه گیری شد. در نهایت اطلاعات حاصل از 6 ساعت و 3 قبل از مداخله و NRS و VASگرفتند. نمره درد بر مبنای تجزیه تحلیل شد.SPSSمطالعه از طریق ساعت بعد از بی دردی به طور قابل توجهی پایین تر از 3
یافته ها
شدت درد در بیمارانی که از انتونوکس و دگزامتازون استفاده کرده بودند ). اختلاف معنی داری در میانگین زمان فاز فعال زایمان، تعداد انقباضات رحمی وجود P = 0/0001گروهی بودند که انتونوکس دریافت کردند ( نداشت. در مورد علایم حیاتی مادری بین دو گروه به غیر از مورد فشار خون سیستولیک در بقیه موارد اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه بین دو گروه دارای اختلاف 5 و 1 وجود نداشت. هیچ تفاوت معنی داری میان گروه ها از نظر عوارض نوزادی مشاهده نگردید ولی آپگار در دقیقه آماری معنی دار بودند. آنالیز آماری عوارض جانبی داروها نشان داد که بغیر از تهوع و استفراغ که در گروه دریافت کننده انتونوکس و دگزامتازون کمتر بود اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
استفاده همزمان انتونوکس و دگزامتازون در مقایسه با استفاده از انتونوکس به دلیل امن بودن آن برای مادر و کودک و ایجاد بی دردی مطلوب تر در حین زایمان توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1797068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!